Prežitie na materskej dovolenke: Prečo je niekedy ťažké byť mamou a ako by sme to mali riešiť?

V momente, keď prestaneme rozmýšľať o sebe, začneme sa zamýšľať o tom, ako sa vymaniť z každodenného stereotypu a mohli tak svoj čas venovať sebe, svojim koníčkom a výchove dieťaťa.

Slovo materská dovolenka, láka ženy s prísľubom zmeny svojho statusu v spoločnosti, ale aj tým, že im dáva ilúziu o tom, že na nich čaká obrovské množstvo voľného času „pre seba“.

Kategória opatrnejších žien si uvedomuje, že „syr zadarmo sa nachádza len v pasci pre myši“ a vopred počítajú so všetkými možnými ťažkosťami, ktoré by sa na materskej dovolenke mohli vyskytnúť.

No ani tí najinteligentnejší a najpredvídavejší ľudia nedokážu naplno porozumieť tomu, čo ich v tomto období môže postihnúť.

Prečo je rola matky omnoho ťažšia ako sa na prvý pohľad zdá?

Náhla zmena životného rytmu

Prvá vec, ktorej čelia novopečené mamičky, je rýchla zmena ich denného harmonogramu a spôsobu života.

Dokonca ani to, že máte po ruke niekoľko pomocníkov a váš dom je plne vybavený najnovšími domácimi spotrebičmi, vám nezaručí dostatok psychickej a fyzickej sily na to, aby ste sa v noci nebudili, nestrachovali sa o zdravie vášho dieťaťa a nepresúvali svoje vlastné potreby vždy na posledné miesto.

Uvedomenie si toho, že teraz budete žiť mnoho rokov podriaďovaním sa túžbam niekoho iného, vám vo veľkej miere dokáže narušiť vašu duševnú rovnováhu. Ak sa aj snažíte upokojiť svoje vlastné potreby ignorujúc želania dieťaťa, v určitom okamihu sa začnete obviňovať a myslieť si, že ste zlá matka.

Čo s tým môžete urobiť: prvá vec, ktorú môžete pre seba urobiť, je aspoň dočasne znížiť latku vašich požiadaviek.

Áno, možno ste predtým mali dokonale čistú domácnosť, pripravovali ste pre svojho manžela večeru z rôznych pokrmov a obskakovali ste všetkých priateľov či príbuzných.

Ak sa však budete aj naďalej snažiť žiť tak, akoby sa nič nezmenilo, budete leštiť podlahu do úplnej dokonalosti, budete sa sústrediť na slova okolia: „veď ty len sedíš doma“, čoskoro sa vaše podráždenie začne prejavovať nielen na vás, ale aj na vašich najbližších, vrátane manžela a dieťaťa.

Prestaňte sa pozerať na fotografie interiérov detskej izby na sociálnych sieťach, povzdychnite si keď niečo nemôžete urobiť a nesnažte sa, aby bolo všetko tip-top.

Uvedomte si, že na žiadnej z týchto internetových fotografií  nie sú deti (s výnimkou detí ležiacich v košoch alebo v kočiaroch), ktoré za 5-10 minút dokážu premeniť dokonalý dizajnérsky interiér na bežnú detskú izbu nejednej priemernej rodiny.

Pokúste sa vychovávať dieťa tak, aby sa dokázalo zahrať aj samé. Postupujte podľa prísneho režimu, ktorý dieťaťu umožní porozumieť tomu, kedy sa s ním jeho matka hrá, kedy pripravuje obed alebo umýva riady, aby vedelo, že teraz je čas na to, kedy sa musí zahrať samé.

Keď dieťa dodržiava určitý poriadok deň po dni, vie čo má očakávať a je menej úzkostlivé. Vďaka tomu umožňuje svojej matke nájsť si čas aj pre seba alebo rôzne domáce práce.

Pamätajte – psychická rovnováha matky je zárukou harmónie pre celú rodinu.

Očakávanie a realita

Keď si budúca mamička predstavuje svoj život na materskej dovolenke, určite sníva o svojich prechádzkach s novým kočíkom, o uverejňovaní fotografií s usmievajúcim sa dieťaťom a o nových veciach, ktoré ich učí.

Určite si nepredstavuje každodenné migrény z plačúcich a kričiacich detí, roztrhané knihy, porozhadzované jedlo a detské záchvaty zúrivosti.

Okrem toho si myslíme, že spolu so získaným statusom „matky“ automaticky získavame aj uznanie od iných, pochopenie a pomoc od všetkých priateľov a príbuzných, rešpekt voči manželovi a nepochybnú poslušnosť dieťaťa.

Čo s tým robiť: zbavenie sa ilúzií je vždy nepríjemné, pretože s tým je spojené aj úplne sklamanie a strata záujmov o ktoré sme predtým mali vždy záujem.

Aby ste sa nedostali do stavu úplnej apatie alebo depresie, musíte sa vopred vedieť ochrániť pred možnými „nebezpečenstvami“.

V žiadnom prípade sa nezaoberajte porovnaním úspechov iných matiek v oblasti materstva.

Neberte do úvahy ani fotky uverejnené na sociálnych sieťach. Pochopenie toho, že ľudia ukazujú iba desatinu svojho života, kde zachytia len tie najúspešnejšie okamihy (vytvorené rukami dobrého fotografa a dlhou prípravou) vám pomôžu zaobchádzať s touto oblasťou života iných ľudí ako s „poylátkom“, nie ako s pravdou.

Ak sa chcete cítiť ako úspešná mama, môžete si vytvoriť zopár fotografií, ktoré vám v prípade náročného obdobia pomôžu „bojovať“ ďalej.

Kritika a sebakritika

Väčšina moderných matiek sa pripravuje stať sa ideálnym rodičom pre svoje dieťa ešte pred jeho narodením.

V našich snoch cestujeme s dieťaťom od prvých dní jeho života, spievame si pesničky a pripravujeme najzdravšie detské pokrmy, zdokonaľujeme sa v každodenných hrách a aktivitách, znášame nálady všetkých detí a každý deň chodíme aspoň na 3-hodinové prechádzky.

V reálnom živote však okrem toho všetkého máme ešte čas kričať a rozhnevať sa na dieťa, dať mu sladkosti, zapnúť rozprávky a vynechať prechádzky, nechať ich hrať sa s tabletmi a mobilmi a robiť iné veci nezlučiteľné s dokonalou matkou.

Najprísnejším kritikom, ktorý nevynechá ani len jedinú vec, je naše vlastné vedomie, ktoré neustále sleduje všetky naše manipulácie a každodenne nám nadhadzuje myšlienky z kategórie: „Som strašná matka“, „Nič sa mi nedarí“,

„Neviem sa vyrovnať s úlohou vychovávateľa“, „Svoje dieťa neľúbim tak, ako by som mala.“

Ak naše vedomie dočasne mlčí, na scénu prídu naši známi a príbuzní, ktorí nás radi kritizujú a zosmiešňujú.

Niektorí z nich nás otvorene učia, ako byť správnymi rodičmi, zatiaľ čo iní nás pohlcujú kritickými poznámkami, chváliac úspech ostatných matiek, ktoré osobne poznajú.

Netreba dodávať, že ani jedna žena nie je schopná odolať takémuto nárastu kritiky, preto stráca sebavedomie a je zasiahnutá množstvom rôznych komplexov.

Čo s tým urobiť: vôbec nie je ľahké zaobchádzať so „syndrómom perfektného študenta“.

Ak môžeme zastaviť negatívne zmýšľajúcich známych v účasti na našom živote, potom to musíme urobiť aj s našou sebakritikou.

Namiesto toho, aby ste sa pustili do dlhých myšlienok o svojej bezcennosti, bolo by rozumnejšie myslieť na tie kroky, ktoré vám pomôžu pri implementácii samoregulácie.

Ak sa chcete naučiť menej zvyšovať hlas na dieťa alebo vymeniť kreslenú rozprávku za spoločné hranie alebo čítanie rozprávok, stačí si vytvoriť denný režim.

Takýto plán nás často poháňa oveľa lepšie, ako všetky výčitky okolia o našom strašnom charaktere.

Okrem toho, musíte si neustále pripomínať, že dokonca aj matka, ktorá zvyšuje svoj hlas alebo sa pokúša skryť v kuchyni so šálkou čaju a jej neschopnosť usporiadať svoj deň „dokonale dobre“, nemá nič spoločné s tým, že by svoje dieťa nemilovala.

Nedorozumenia a urážky

Nechoďte na materskú dovolenku bez toho, aby ste neprehodnotili svoj vzťah s priateľmi a rodinou. V prvom rade to bude váš manžel, ktorý sa stane doslova vinníkom všetkých negatívnych vecí, ktoré sa vám počas materskej dovolenke udejú.

Nie veľa žien dokáže ľahko prijať skutočnosť, že teraz nie sú len finančne závislé od svojho muža, ale aj nútené neustále ho o niečo žiadať, napríklad o pomoc s dieťaťom. Majú pocit, že strácajú svoju autonómiu.

Blízki a príbuzní nás dokážu tiež nečakane prekvapiť – zrazu sú všetci zaneprázdnení a ich neochota prísť a pomôcť nám, by mohla byť viditeľná aj z vesmíru.

Takéto ženy potom majú pocit, že sú odtrhnuté od vonkajšieho sveta a neraz sa stáva, že sa v nich nahromadí negatívna energia, ktorá môže  vyústiť do hádok, obvinení či urážok.

Čo s tým môžete robiť: hlavná vec, ktorú môžete urobiť, je prijať skutočnosť, že nie ste centrom vesmíru a tí, ktorí sú okolo vás, nie sú nútení žiť podľa vašich záujmov a myslieť len na vaše potreby.

Ak vás už vaši kolegovia nepozývajú na konferenciu a vaši priatelia si myslia, že nemáte čas sedieť s nimi v kaviarni, mali by ste im dať jasne najavo, aby si vás vyškrtli zo zoznamu, alebo to môžete byť práve vy, kto bude iniciovať takéto stretnutie.

Samozrejme, môžete aj naďalej v tichosti nadávať, ale je nepravdepodobné, že vám to pomôže zmeniť alebo zlepšiť váš každodenný život.

Monotónnosť a nedostatok sebarealizácie

Všetci, ktorí si prešli materskou dovolenkou, jednomyseľne hovoria o nekonečných dňoch. Nech už je naša osobnosť akákoľvek, prvé roky života s dieťaťom si vyžadujú, aby sme vykonávali každodenné činnosti, ktoré možno len ťažko zrušiť alebo meniť.

K celému problému sa pridáva aj nedostatok príležitostí na pokračovanie v úspešnej kariére. Samozrejme, môžete povedať, že sa rozvíjate ako úspešná matka, ale len málo ľudí skutočne uvažuje o svojich úspechoch ako o majstrovskej výmene plienok, o majstrovskom varení detskej kaše a odstraňovaní nebezpečného predmetu z úst dieťaťa rýchlosťou blesku.

Čo s tým urobiť: po uplynutí prvých mesiacov v novom rytme života je potrebné si nájsť nejaký nový alebo modernizovaný spôsob využitia vášho talentu.

Všetko bude fungovať: pracujtena internete, raďte menej skúseným matkám na špeciálnych fórach, získavajte a zdieľajte užitočné tipy týkajúce sa starostlivosti o deti, vyskúšajte remeselné práce či iné dostupné praktiky, ktoré vám umožnia byť nielen matkou, ale aj človekom, ktorého jeho okolie stále potrebuje.

Preto je tak dôležité spomenúť si na všetky naše predstavy šťastného materstva v tých chvíľach, keď sa nám zdá, že budeme navždy počúvať záchvaty detského hnevu, čistiť nábytok od detskej výživy a prať ich špinavé nohavice. Nechajte si tieto predstavy vo vašom podvedomí, pretože príde čas, keď si ich konečne splníte.

Materstvo – beh na dlhú trať, preto niekedy stojí za to šetriť si energiu aj na dlhé roky.

Koniec koncov, ak jedna matka nechá špinavý riad len preto, aby sa mohla hrať s dieťaťom a druhá umýva taniere, zatiaľ čo jej dieťa sleduje rozprávky, nemožno povedať, ktorá z nich je lepšia alebo horšia. Jednoducho to je tak, že každá z nich robí presne to, čo je v tej chvíli nutné urobiť.