Čím ste viac vďačný, ste viac šťastnejší. Potvrdili to aj vedci

Často počujeme, že vďačnosť nás môže urobiť šťastnejšou a pozitívnejšou osobou. Ale vedeli ste, že vďačnosť doslova mení váš mozog?

Podľa nedávnej štúdie, vďačnosť mení molekulárnu štruktúru mozgu, podporuje fungovanie šedej hmoty, robí nás zdravšími a šťastnejšími.

 

Keď ste šťastní, ste pokojnejší a huževnatejší. A vďačnosť je najefektívnejšou metódou na stimuláciu pocitov šťastia.

Výskumníci Robert A. Emmons z kalifornskej univerzity a jeho kolega Mike McCullough z univerzity v Miami rozdelili účastníkov štúdie do troch skupín a povedali im, aby si viedli denník. Jedna skupina hovorila o tom, za čo bola vďačná, druhá o tom, čo ju trápilo, a tá tretia o neutrálnych udalostiach. Po desiatich týždňoch sa tí ľudia, ktorí sa snažili ďakovať, sa cítili o 25 percent lepšie ako všetci ostatní.

V neskoršej štúdii, ktorú vykonal Emmons s podobným zložením, účastníci, ktorí každý svoj deň ukončili poďakovaním, dokázali ponúknuť viac emocionálnej podpory iným ľuďom, ako to bolo v ďalších dvoch skupinách.

Ďalšia štúdia o poďakovaniach bola vykonaná s dospelými, ktorí trpeli vrodenými a dospelými neuromuskulárnymi poruchami začínajúcimi v dospelosti, z ktorých väčšina trpí syndrómom post-polio.

V porovnaní s tými, ktorí si večer nezapisovali to, za čo sú vďační, sa účastníci, ktorí tak robili, po prebudení cítili zregenerovanejší. Taktiež cítili väčšiu náklonnosť k iným účastníkom ako tí, ktorí neďakovali za nič.

Štvrtá štúdia si nevyžadovala žiaden denník vďačnosti, ale skúmala množstvo vďačnosti, ktorú ľudia prejavili v každodennom živote. V tejto štúdii skupina čínskych výskumníkov zistila, že vyššia úroveň vďačnosti je spojená s lepším spánkom, ako aj s nižšou pravdepodobnosťou vzniku úzkosti a depresie.

Výsledok je zaujímavý najmä pre neurovedcov, ale ani obyčajným ľuďom nemusí byť vôbec ľahostajný. To „hovorí o tom, že váš mozog má akýsi „sval vďačnosti“, ktorý môžete trénovať a posilňovať.“

Toto sú tri jednoduché kroky k tomu, aby ste sa stali vďačnejšími.

Ak máte čas len na jednu modlitbu, jednoducho povedzte „Ďakujem“.

A toto sú tri praktické kroky, ktoré môžete vykonávať, aby ste do svojho života zapojili vďačnosť.

  1. Veďte si každodenný denník o troch veciach, za ktoré ste vďační. Môžete si to zapisovať ráno alebo večer pred spaním.
  2. Pokúste sa svojmu manželovi, partnerovi alebo priateľovi každý deňpovedať, čo si na ňom vážite.
  3. Pozrite sa do zrkadla, ak si napríklad čistíte zuby, a premýšľajte o tom, čo ste nedávno urobili dobre, alebo čo sa vám na sebe páči.

 

Povedzte nám, za čo ste dnes vďační?