Vedci zistili, že 20 minút strávených vonku vám pomôže znížiť hladinu stresu

Štúdia uverejnená v časopise Frontiers in Psychology hovorí o tom, že 20 minút strávených na čerstvom vzduchu dokáže výrazne znížiť hladinu stresových hormónov.

Výskumníci hovoria, že všeobecní lekári by mali tento nový objav použiť na predpisovanie „prírodných piluliek“, aby pomohli ľuďom znížiť úroveň stresu.

Výskumníci definujú „prírodnú pilulku“ ako niečo, vďaka čomu budete v kontakte s prírodou, či je to prechádzka alebo sedenie niekde, kde máte pocit, že ste v prírode.

Pokojne to môže byť počas sedenia vo vašej záhrade alebo na lavičke v parku, kde môžete dýchať čerstvý vzduch, cítiť slnečné lúče a pozerať sa na okolité rastlinky.

Výskumníci účastníkom štúdie navrhli užívanie prírodnej pilulky 10 a viac minút, aspoň trikrát týždenne, po dobu ôsmich týždňov.v

Výskumníci potom zmerali hladiny stresového hormónu kortizolu u účastníkov pred a po každej prírodnej pilulke, čím sa kontrolovali veci, ktoré by mohli tieto hladiny ovplyvniť, ako napríklad uistenie sa, že účastníci počas dňa užívali svoje prírodné pilulky a vyvarovali sa sociálnym sieťam, internetu, telefonátom, konverzáciám a čítaniu.

Výskumníci zistili, že len 20 minút v prírode stačilo na to, aby sa účastníkom výrazne znížili hladiny kortizolu.

„Vieme, že trávenie času v prírode znižuje stres, no doteraz nebolo jasné, koľko času je dosť, ako často to robiť, alebo dokonca aký druh prírody nám prinesie úžitok,“ hovorí Dr. MaryCarol Hunterová, docentka na univerzite v Michigane a vedúca autorka štúdie.

„Naša štúdia ukazuje, že pre najväčší prínos z hľadiska efektívneho znižovania hladiny stresového hormónu kortizolu, by ste mali stráviť 20 až 30 minút sedenia alebo chôdze v mieste, kde nadobúdate pocit, že ste v prírode.“

Pobyt v prírode neprospieva len hladine vášho stresu. Podľa správy z roku 2018 uverejnenej v časopise Environmental Research môže výstavba zelených plôch znížiť riziko rôznych dlhodobých zdravotných komplikácii.

Výskumní pracovníci zhromaždili dôkazy z viac ako 140 štúdií, na ktorých sa zúčastnilo 290 miliónov ľudí z Veľkej Británie, Spojených štátov, Španielska, Francúzska, Nemecka, Austrálie a Japonska.

Hoci príčinná súvislosť medzi zelenými plochami a zdravím nie je úplne preskúmaná, zistili, že trávenie času v blízkosti zelených plôch alebo bývanie v ich blízkosti bolo spojené so značnými zdravotnými výhodami.

Evidentné je, že dostať sa von aspoň na pár minút môže človeku pomôcť cítiť sa trochu uvoľnenejšie. Preto ak sa ocitnete v strese alebo úzkosti, skúste si vziať túto „prírodnú pilulku“, aby ste zistili, či sa váš stav zlepší, alebo nie.

Sme presvedčený, že je to jednoduchý spôsob, ako znížiť úroveň stresu, keď všetko okolo nás je v neustálom pohybe a chaose.

bustle.com