Čo sa stane vášmu srdcu, pečeni a očiam, ak to „preženiete“ s tekvicovými semienkami?

Semená tekvice sú cenným zdrojom vitamínov a minerálov, ktoré sú dobré pre ľudské zdravie. Môžete ich jesť surové alebo pražené, nasypať ich do šalátov alebo ich pridať do zdravých smoothie nápojov.

Sú skvelým zdrojom proteínov obsahujúcich všetkých 9 esenciálnych aminokyselín. Obsahujú tiež veľké množstvo vlákniny a minerálov potrebných pre zdravé a fungujúce telo.

Tekvicové semená sú tiež bohatým zdrojom prospešných nenasýtených mastných kyselín. Olej z tekvicových semien má tiež množstvo vedecky dokázaných zdravotných výhod. Bohaté antioxidačné vlastnosti oleja pomáhajú znižovať krvný tlak, predchádzať ochoreniam srdca a zlepšovať funkciu močového mechúra. Existuje dokonca dôkaz, že olej z tekvicových semien je prospešný pri problémoch s vypadávaním vlasov.

Konzumácia tekvicových semien každý deň je zdravým zdrojom energie – 85 semienok obsahuje 126 kalórií, 15 gramov sacharidov a 5,5 gramov tuku.

V porovnaní s inými orechmi sú tekvicové semená bohaté na sacharidy. Majú dvojnásobne viac sacharidov ako slnečnicové, sezamové a ľanové semená. 28 g tekvicových semien má glykemický index (GI) 10.

Najväčším zdravotným prínosom pri konzumácii pražených tekvicových semien je, že obsahujú veľké množstvo stopových prvkov. Napríklad 28 g tekvicových semien obsahuje 2,9 mg zinku, čo je 19% odporúčaného denného príjmu. Tá istá dávka tiež obsahuje 74 mg horčíka (19% odporúčanej dennej dávky), 260 mg draslíka (7%), 0,2 mg medi (10%), 2,7 mg železa, čo je približne 14%.

Pravidelná konzumácia tekvicových semien je tiež dobrý spôsob, ako získať bielkoviny.

2 polievkové lyžice nám dodajú 5,6 g bielkovín (10% dennej normy). Vzhľadom k obsahu aminokyselín, mastných kyselín a minerálov, výskumníci dospeli k záveru, že tekvicové semená sú dobrým zdrojom živín pre mužov a ženy.

Vedci zistili, že na rozdiel od nepraženým semien, z pražených tekvicových semien sa vyrába olej, ktorý je odolnejší voči oxidácii. Sú bohaté na antioxidanty, ktoré pomáhajú posilniť obranný systém tela voči rôznym infekciám, chorobám a účinkom oxidačného stresu.

Ďalšie vedecké štúdie ukázali, že tekvicové semená sú dobrým zdrojom fytosterolov, tokoferolu a skvalénu. Tieto zlúčeniny pomáhajú zabíjať voľné radikály, ktoré môžu viesť k chronickým ochoreniam, ako je napr. rakovina, a znižujú známky starnutia.

Na čo všetko sú dobré?

Majú protizápalové vlastnosti

Tekvicové semená sú dobré pre vaše zdravie, pretože pomáhajú znížiť zápal v tele. Krátkodobý zápal v tele môže skomplikovať boj proti chorobám a infekciám. Avšak chronický zápal môže viesť k závažným ochoreniam, ako sú srdcové ochorenia, cukrovka či dokonca rakovina.

Semená obsahujú mastné kyseliny, ako napríklad omega-3 (kyselina ALA-alfa-linolénová). V jednej štúdii sa zistilo, že zmes mletých tekvicových, ľanových a sezamových semien pomáha znižovať zápalové markery u dospelých ľudí s ochorením pečene. Pacienti konzumovali denne 30 g mletej zmesi tekvicových semien po dobu 12 týždňov.

Sú dobré pre srdce

Jednou z výhod konzumácie surových alebo pražených tekvicových semien je, že obsahujú antioxidanty, ktoré sú dobré pre vaše srdce. Tekvicové semená a olej z tekvicových semien obsahujú omega-3 mastné kyseliny (ALA). Štúdie ukázali, že tieto kyseliny chránia organizmus pred rôznymi kardiovaskulárnymi ochoreniami. Vedci odporúčajú užívať denne 2 g ALA na ochranu vášho srdca.

Semená tekvice tiež obsahujú veľa horčíka a draslíka, ktoré pomáhajú regulovať krvný tlak. National Institutes of Health uvádza, že niektoré štúdie ukazujú, že zvýšenie obsahu horčíka a ďalších stopových prvkov spôsobuje mierne zníženie krvného tlaku.

Znižujú hladinu glukózy v krvi

Semená tekvice sú prospešné, pretože pomáhajú vyrovnať sa s príznakmi cukrovky. Ak máte diabetes typu 2, konzumujte rafinované tekvicové semená alebo surové tekvicové semená –  pomáhajú znižovať hladiny glukózy v krvi.

Kombinácia ľanových semien a tekvicových semien môže tiež pomôcť predchádzať komplikáciám spojenými s cukrovkou. Vedci zistili, že konzumácia zmesi tekvicových a ľanových semien môže pomôcť predísť diabetickému ochoreniu obličiek.

 

Pomôžu vám lepšie spať

Ak máte problémy so zaspávaním, nič nepokazíte, ak večer zjete surové alebo pečené tekvicové semienka. Semená tekvice obsahujú látku tryptofán, ktorá je prekurzorom melatonínu, ktorý je dôležitým pomocníkom pri nespavosti.

Jedna klinická štúdia ukázala, že tryptofán z rastlinných a proteínových zdrojov je rovnako účinný ako farmaceutický tryptofán.

Sú dôležité pre zdravý zrak

Semená tekvice sú vynikajúcou potravou na prevenciu problémov súvisiacich so starnutím zraku, pretože obsahujú zlúčeniny, ktoré sú dobré pre váš zrak. Je to najmä luteín a zeaxantín, ktoré sú nevyhnutné na ochranu očí a prevenciu vekom podmienenej makulárnej degenerácie.

Odporúčaný denný príjem zinku pre dobré zdravie očí je 11 mg denne pre mužov a 8 mg denne pre ženy. Množstvo tekvicových semien denne vám môže pomôcť získať 19% odporúčanej dennej potreby pre zinok. Štúdie ukázali, že olej z tekvicových semien je dobrým zdrojom luteínu a zeaxantínu.

Pomáhajú s problémami prostaty

Zlúčeniny v tekvicových semenách a doplnkoch môžu pomôcť zabrániť zväčšeniu prostaty u mužov. Patria medzi najobľúbenejšie zložky prírodných doplnkov na liečbu prostatických problémov. Niektoré štúdie zistili, že muži môžu užívať 5 g tekvicových semien dvakrát denne na liečbu benígnej hyperplázie prostaty.

Môžu zabrániť tvorbe močových kameňov

Jedna štúdia z Thajska zistila, že každodenná konzumácia tekvicových semien môže pomôcť zabrániť minerálnym ložiskám v močovom systéme. Výskumníci odporúčajú jesť tekvicové semená ako prevenciu pred ochoreniami močového mechúra.


Majú antiparazitický účinok

Jedenie ošúpaných tekvicových semien môže pomôcť zbaviť vaše telo pásomnice či iných črevných parazitov. Každodenná konzumácia porcie semien pomohla znížiť počet parazitov až o 75%.

Pomáhajú pri chudnutí

Tekvicové semená sú dobrým zdrojom vlákniny, bielkovín, vitamínov a minerálov, vďaka čomu máte dlhší pocit plnosti a vaše telo ostane aj napriek chudnutiu vyživované.

Majú protirakovinové vlastnosti

Semená tekvice obsahujú veľké množstvo antioxidantov, ktoré môžu pomôcť predchádzať rakovine. Jedna štúdia, publikovaná v časopise Nutrition and Cancer, zistila, že výťažky z tekvicových semien obsahujú fytoestrogény. Sú to rastlinné hormóny, ktoré pôsobia ako estrogén u žien a môžu mať ochranný účinok pri šírení rakovinových buniek prsníka u žien po menopauze.

Iné štúdie na zvieratách ukázali, že výťažky z tekvicových semien spolu s výťažkami zo zázvoru môžu pomôcť kompenzovať niektoré účinky chemoterapie.

#somnapiekla #peceniejeradost #kvaskovychleb #kvasok #spaldovydomacichleb #domacichlieb #spaldovychlieb #spaldovamuka #slnecnicovesemienka #tekvicovesemienka #milujempecenie #bakingtime #baking #zijemezdravo #dnesjem #varimeslaskou #peciemeslaskou

31 Likes, 0 Comments – Irenka RAR (@allesandra69) on Instagram: „#somnapiekla #peceniejeradost #kvaskovychleb #kvasok #spaldovydomacichleb #domacichlieb…“

Olej z tekvicových semien môže podporiť rast vlasov

Jeden z najviac študovaných výhod tekvicových semien je spojený s použitím oleja z tekvicových semien na rast vlasov.

Jedna štúdia zistila, že olej z tekvicových semien pomáha pri vypadávaní vlasov u mužov. 76 mužov s androgénnou alopéciou (najčastejšou príčinou vypadávania vlasov u mužov) konzumovalo 400 mg tekvicového oleja. Po 24-týždňovom období mužom užívajúcim olej z tekvicových semien narástli vlasy o 40%.

Môžete konzumovať buď samotný olej z tekvicových semien alebo cca 1,5 polievkovej lyžice ošúpaných tekvicových semien, čo zodpovedá 400 mg tekvicového oleja.

Tekvicový chlebík ☺🙋🍞👌 @bezlepku Milujem piecť domáci chlebík bez chemických prísad a éčok, nezaberie to dlhý čas a keď ho vždy vytiahnem z rúry, cítiť čerstvosť a príjemnú vôňu chrumkavého chlebíka.❤ #dnespeciem #dnesjem #chcemejistzdrave #moje #chleba #bezlepku #tekvica #tekvicovesemienka #cooking #food #foodblog #bread #zdravie #vegan #fitrecepty #varimeslaskou #farma

44 Likes, 4 Comments – 🍀Sisa☘️✴️Intolerance✴️ (@kollarovasilvia) on Instagram: „Tekvicový chlebík ☺🙋🍞👌 @bezlepku Milujem piecť domáci chlebík bez chemických prísad a éčok,…“

Olej z tekvicových semien je bohatý na antioxidanty

Užívanie kapsúl s olejom z tekvicových semien môže zvýšiť množstvo antioxidantov v tele a pomôcť znížiť zápal. V jednej štúdii na potkanoch sa zistilo potenciálne využitie oleja z tekvicových semien u ľudí s artritídou. Štúdia ukázala, že olej z tekvicových semien bol rovnako účinný ako nesteroidné protizápalové liečivo na zmiernenie bolesti pri zápale kĺbov.

Protizápalový účinok oleja z tekvicových semien môže pomôcť liečiť hypertenziu a chrániť váš kardiovaskulárny systém. Užívanie oleja taktiež pomáha zlepšiť niektoré príznaky menopauzy.

V jednej štúdii sa zistilo, že konzumácia oleja z tekvicových semien počas menopauzy môže pomôcť zvýšiť HDL cholesterol (alebo „dobrý“ cholesterol) a znížiť krvný tlak. Ženy užívajúce doplnky z tekvicového oleja uvádzali zmiernené bolesti kĺbov, návaly horúčavy a bolesti hlavy.

 

Koľko tekvicových semien by ste mali jesť za deň?

Denne môžete konzumovať 2 polievkové lyžice tekvicových semien. 2 lyžice obsahujú 19% odporúčaného denného príjmu zinku a 19% odporúčaného denného príjmu horčíka. Väčšina výživových faktov uvedených na začiatku článku je založená na konzumácii 2 polievkových lyžíc surových tekvicových semien.

Ak máte v pláne konzumovať semená alebo orechy na pravidelnej báze, bolo by vhodné namočiť ich do vody na 7-24 hodín, aby ste odstránili kyselinu fytovú.

Vedľajšie účinky tekvicových semien

Mali by ste byť opatrní pri konzumácii solených pražených tekvicových semien, pretože môžu zvyšovať hladinu sodíka vo vašom tele. Niektorí ľudia uvádzajú rôzne alergické reakcie. Tieto vedľajšie účinky môžu zahŕňať astmu a svrbenie či opuch úst.

A tí, ktorí nemajú žiadne alergie, ich môžu konzumovať kedykoľvek na ne dostanú chuť!