5 príznakov chronického deficitu vitamínov u žien

Nedostatok vitamínov nie je taký neškodný, ako by sa mohlo zdať. Dokáže spôsobiť nielen malátnosť a únavu, ale môže viesť aj k vážnym chorobám.

Vyvážená strava je rozhodujúca pre zdravie nášho tela. Preto jedlo, ktoré jete, by vám malo poskytnúť všetky dôležité živiny vrátane odporúčaných dávok vitamínov. Problém je v tom, že takáto strava môže byť monotónna a niektoré vitamíny a minerály v množstve, ktoré potrebujeme, nemožno získať len z potravy.

Ale ako zistiť, že vám chýbajú základné živiny? Odpoveď je jednoduchá: venujte pozornosť svojmu telu. Ponúkame vám niekoľko znamení chronického nedostatku vitamínov u žien, ale aj to, ako ich odstrániť.

5 príznakov chronického nedostatku vitamínov u žien

  1. Zhoršenie zdravia ústnej dutiny.

Zhoršujúce sa zdravie ústnej dutiny môže byť priamym znakom nedostatku vitamínu. Tu je niekoľko problémov, na ktoré by ste si mali dávať pozor.

Vredy

Rany a vredy v ústnej dutine sú veľmi často spôsobené nedostatkom železa, ako aj nedostatkom vitamínov B – B1, B2 a B6. Výskum ukázal, že tí, ktorí majú tieto vredy, majú dvojnásobne vyššiu pravdepodobnosť nedostatku železa, dokonca aj nepatrného.

Popraskané kútiky úst

Praskliny v rohoch úst môžu byť dôsledkom nízkych hladín železa a vitamínov B. To platí najmä pre vitamín B2. Popraskané pery môžu byť tiež spôsobené dehydratáciou alebo suchosťou. Ak neexistujú žiadne ďalšie príznaky, stačí vypiť viac vody.

Krvácanie ďasien

Problémy s ďasnami sú najčastejšie zapríčinené príliš nízkym príjmom vitamínu C. Je to spôsobené skutočnosťou, že telo tento vitamín prirodzene nevyrába, preto ho musíte konzumovať, aby ste si zachovali svoje zdravie.

Vitamín C zvyšuje schopnosť tela liečiť sa a chrániť sa pred chorobami. Nedostatočný príjem vitamínu C môže viesť k bolestivým ďasnám, ktoré ľahko krvácajú.

Upozorňujeme, že nadmerná tvrdosť zubnej kefky môže tiež viesť ku krvácaniu ďasien, ako aj zvyšky jedla, ktoré spôsobujú infekciu ďasien. Na boj proti týmto príznakom konzumujte potraviny bohaté na železo, ako napríklad:

  • orechy
  • mäso
  • ryby
  • fazuľa
  • hydina
  • semienka
  • listová zelenina
  • celé zrná

Nezabudnite konzumovať najmenej 3 porcie zeleniny a 2 porcie ovocia denne. Pamätajte, že akútny nedostatok vitamínu C môže viesť k skorbutu.

Medzi vážnejšie príznaky, že nemáte dostatok vitamínu C, patria:

  • strata zubov
  • šupinatá koža
  • oslabené kosti
  • oslabené svaly
  • krvácanie z nosa
  • časté modriny
  • časté prechladnutia
  • letargia
  • zníženie rýchlosti hojenia rán
  • únava

 

  1. Syndróm nepokojných nôh

Známejšia ako SNN sa vyznačuje nepohodlím, ktoré sa vyskytuje v nohách, čo vedie k obsedantnej túžbe nimi pohnúť.

U žien je riziko vzniku tohto ochorenia o niečo vyššie. Najčastejšie sa syndróm prejavuje počas odpočinku, najmä ak sa snažíte zaspať. Bohužiaľ, lekárom sa ešte nepodarilo úplne zistiť, čo spôsobuje tento syndróm. Objavili sa však spojitosti, ktoré naznačujú, že hlavným dôvodom môže byť nízka hladina železa v krvi.

Okrem toho, príjem doplnkového vitamínu C môže pomôcť telu ľahšie vstrebávať železo, aby mu pomohlo pri chronickom nedostatku vitamínu. Ak konzumujete dostatok železa, ale šetríte na vitamíne C, pozitívne účinky železa nedosiahnu plný potenciál.

 

  1. Zhoršenie zraku

Jednou z najbežnejších príčin problémov so zrakom je nedostatok vitamínu A. Jedným z najbežnejších problémov so zrakom spôsobeným nedostatkom tohto vitamínu je nočná slepota. Ako už názov napovedá, znamená to, že pri zhoršených svetelných podmienkach môžete mať problémy so zrakom.

Prečo sa to deje? Vitamín A je kľúčovou zložkou pri výrobe pigmentu nazývaného rodopsín, ktorý pomáha nočnému videniu.

Nedostatok vitamínu A môže viesť ku xeroftalmii. Toto ochorenie spôsobuje vysychanie rohovky a môže spôsobiť slepotu. Jedným z najbežnejších symptómov počiatočných štádií xeroftalmie sú škvrny. Jedná sa o malé biele výrastky, ktoré sa zdajú byť spenené a vyrastajú v očných bielkach.

Najlepšie potraviny, ktoré vyrovnajú nedostatok vitamínu A:

  • listová zelená zelenina
  • vajcia
  • mliečne výrobky
  • mäso
  • žltá zelenina
  • oranžová zelenina
  • ryby

Majte na pamäti, že ani nadmerný príjem vitamínu A nie je najlepšou možnosťou. Preto by ste sa mali vyhnúť väčšine doplnkov s týmto vitamínom. Prebytočný vitamín A sa hromadí v tukovom tkanive tela. Medzi príznaky patrí:

  • Bolesti hlavy
  • Podráždenie pokožky
  • Nevoľnosť
  • Bolesti kostí
  • Bolesť kĺbov
  • Strata vedomia

 

  1. Zlý stav vlasov a nechtov

Nechty a vlasy spolu úzko súvisia. Zvyčajne príznaky, ktoré ovplyvňujú jednu z týchto častí tela, často ovplyvňujú aj druhú. Existuje veľa potenciálnych príčin zhoršenia zdravia vlasov a nechtov, ale nedostatok vitamínu B7, tiež známy ako biotín, je najčastejší.

Biotín je vitamín zodpovedný za látkovú premenu a tvorbu energie pre naše telo. Ak máte chronický nedostatok vitamínov, prejaví sa to na lámavosti nechtov a vlasov. Tieto dve časti tela môžu ľahko vypadávať, riediť a lámať.

Príznaky nedostatku biotínu:

  • Koliky
  • Brnenie končatín
  • Bolesť svalov
  • Únava
  • Chronická únava

Nedostatok biotínu je pravdepodobnejší u ľudí, ktorí:

  • Fajčia a/alebo pijú alkohol
  • Majú problémy s trávením
  • Tehotné ženy
  • Užívatelia liekov proti kŕčom
  • Tí, ktorí konzumujú surové vaječné bielka

Ďalším príznakom nedostatku vitamínov sú lupiny alebo šupinaté škvrny na hlave. Tieto šupinaté svrbivé oblasti poznáme ako seboroickú dermatitídu, ktorá sa môže objaviť aj na tvári, slabinách, hrudníku a podpazuší.

Existuje veľa možných príčin týchto problémov, ale chronický nedostatok vitamínov je určite jednou z nich. Príliš málo zinku môže viesť k problémom s vlasmi a netreba zabúdať ani na častý nedostatok vitamínu B.

V týchto prípadoch telu zvyčajne chýbajú vitamíny B2 známe ako riboflavín; vitamín B3, známy ako niacín; a vitamín B6, známy ako pyridoxín. Ak chcete vyrovnať ich nedostatok, musíte konzumovať:

  • zeleninu
  • škrobovú zeleninu
  • hydinu
  • ryby
  • mäso
  • vajcia
  • strukoviny
  • orechy
  • mliečne výrobky
  • slnečnicové semienka

Niektoré ženy s nedostatkom vitamínov môžu trpieť vypadávaním vlasov, a to je niečo, čo s pribúdajúcim vekom zažíva takmer polovica všetkých žien. Doplnky na vypadávanie vlasov vám môžu pomôcť vyriešiť tento problém, pretože obsahujú súbor potrebných látok.

  1. Problémy s kožou

Jedným z menej bežných príznakov chronického nedostatku vitamínov, na ktorý by ste mali dávať pozor, sú vyrážky známe ako keratóza pilaris. Je to stav, pri ktorom sa na chrbte, ramenách, bokoch a lícach objavujú malé červené alebo biele pupienky, podobné husej koži. Niekedy sa tieto pupienky objavia so zarastenými chĺpkami.

Príčina nie je presne známa, zvyčajne sa však predpokladá, že je to výsledok nadbytku keratínu získaného z folikulov. Aj keď za tým stoja genetické dôvody, predpokladá sa, že chronický nedostatok vitamínov A a C spôsobuje tento stav.

Nakupujte online – Lidl je odteraz všade

Nakupujte online 💻 I Lidl Shop I Lidl od 7.10. 2019

Práve teraz môžete nakúpiť svoje obľúbené produkty na www.lidl-shop.sk :). Inšpirujte sa na našom kanáli Kuchyňa Lidla ►https://www.youtube.com/channel/UC5oGq-pQRauK3TFdDa0ZPAQ?sub_confirmation=1 Sledujte náš kanál Lidl Slovensko ►https://www.youtube.com/channel/UC9sIaidsrWY8tQBV07NAppw/featured?sub_confirmation=1 Nakupujte svoje obľúbené produkty na ►https://www.lidl-shop.sk/#utm_source=popis&utm_medium=YouTube%20-%20Lidl%20Slovensko&utm_campaign=Nakupujte%20online%20I%20Lidl%20Shop%20I%20Lidl%20od%207.10.%202019 Sledujte aktuálnu ponuku ►https://www.lidl-shop.sk/#utm_source=YouTube%20-%20Lidl%20Slovensko&utm_medium=spot&utm_campaign=Lidl%20otv%C3%A1ra%20eshop%20%20I%20Lidl%20Shop%20I%20Lidl%20od%207.10.%202019 Navštívte Kuchyňu Lidla ►https://kuchynalidla.sk/#utm_source=YouTube%20-%20Lidl%20Slovensko&utm_medium=spot&utm_campaign=Lidl%20otv%C3%A1ra%20eshop%20%20I%20Lidl%20Shop%20I%20Lidl%20od%207.10.%202019 A pridajte sa aj na Facebooku ► http://facebook.com/lidlslovensko Instagrame ► https://instagram.com/lidlsk LinkedIn-e ► https://www.linkedin.com/company/lidl…

Nakupujte online – Lidl je odteraz všade

Vážny nedostatok vitamínu je zriedkavý, ale môže mať negatívne následky pre organizmus. Môže ovplyvniť vašu kondíciu, imunitný systém a rôzne časti tela. V konečnom dôsledku to má vplyv aj na duševné zdravie, čo môže spôsobiť negatívne zmýšľanie a stratu ich produkcie.

Ak spozorujete tieto príznaky, určite navštívte lekára! A samozrejme, nikdy neužívajte vitamínové doplnky bez súhlasu lekára.