9 vecí, ktoré môžu negatívne ovplyvniť tehotné mamičky. Tomuto sa vyvarujte

Vedci v jednej štúdii tvrdia, že depresie a úzkosť vedú k predčasným pôrodom a nízkej pôrodnej váhe dieťaťa. No existuje omnoho viac vecí, ktoré môžu Vaše dieťa negatívne ovplyvniť. V tomto článku Vám predstavíme 9 vecí alebo situácii, ktorým by sa tehotné ženy mali vyvarovať aby svoje dieťa nevystavovali negatívnym vplyvom.

 

# 1  Hádky a kričanie

Hádky vyvolávajú úzkosť a depresiu čo môže výrazne poškodiť Vášmu nenarodenému dieťaťu. Môže to ovplyvniť jeho imunitný systém a mozog. Kričanie je taktiež kritické pre mamičky pretože vedie k bolestiam hlavy, nevoľnostiam a problémom so spánkom.

 

Čo by ste mali robiť:

  1. Viac oddychujte
  2. Doprajte si dostatok spánku
  3. Meditujte
  4. Porozprávajte sa s Vašim doktorom
  5. Choďte na prechádzku a nadýchajte sa čerstvého vzduchu

 

Woman Lying on Bed

Zdroj: pexels.com

 

# 2  Veľa sladkého/cukru

Štúdia preukázala, že matkám, ktoré počas tehotenstva konzumovali vysoké dávky cukru sa narodili deti s poruchami pamäte a učenia. Rovnako to je aj pri konzumovaní náhrad cukru.

 

Čo by ste mali robiť:

  1. Namiesto sladkostí jedzte viac ovocia
  2. Pite menej sladených a ochutených vôd

 

Variety of Baked and Dessert Foods on Plates

Zdroj: pexels.com

 

# 3  Výkyvy nálad

Výkyvy nálad sú počas tehotenstvá bežné. Najprv sa cítite nadšene no tento pocit onedlho vystriedajú obavy a stres. Je to spojené s pochybnosťami o tom či budete dobrým rodičom alebo či prírastok do rodiny zvládnete po finančnej stránke. Tieto časté zmeny môžu byť spôsobené metabolizmom alebo hormónmi, ktoré majú vplyv na mozog a náladu.

 

Čo by ste mali robiť:

  1. Doprajte si dostatok spánku
  2. Choďte na prechádzku a nadýchajte sa čerstvého vzduchu
  3. Choďte s priateľmi do kina
  4. Meditujte

 

Photo of Pregnant Woman Standing Behind the Tree

Zdroj: pexels.com

 

# 4  Horúci kúpeľ alebo sauna

Vysoké teploty v horúcom kúpeli alebo saune sú síce vhodné na relax no nie počas tehotenstva pretože to nie je prospešné pre Vaše dieťa.

 

Čo by ste mali robiť:

  1. Neprehrievajte svoj organizmus a neostávajte v horúcej vode po dlhšiu dobu ako je 10 minút
  2. Namiesto toho si doprajte kúpeľ s vlažnou vodou, ktorá by mala mať telesnú teplotu
  3. V každom prípade všetko prekonzultujte so svojím lekárom. Aj keď Vám Váš lekár odobrí pobyt v saune, nepreháňajte to a sledujte si čas, ktorý v nej strávite.

 

Pregnant Woman Sitting on Bathtub

Zdroj: pexels.com

 

# 5  Plač

Plač počas tehotenstva je tiež bežným prejavom, keďže sa stávate viac citlivou a sentimentálnou. No na druhej strane to môže byť zapeklité. Vždy sledujte aj iné sprievodné príznaky ako sú strata chuti do jedla, pocity viny, prílišné spanie a strata chuti vykonávať akúkoľvek aktivitu. 

 

Čo by ste mali robiť:

  1. Ak príznaky pretrvávajú dlhšie ako 2 týždne, konzultujte to so svojim lekárom
  2. Nájdite si v niekom oporu. Rozprávajte sa s inými mamičky a tehotnými ženami.

 

Grayscale Photography of Crying Woman

Zdroj: pexels.com

 

# 6  Psychóza

Nálady ženy počas tehotenstva vedia byť niekedy mätúce. Nestáva sa to síce často no môže to vyústiť aj do takzvanej psychózy. Jej symptómy sú nepredvídateľné správanie, zmätenie a dokonca aj halucinácie.

 

Čo by ste mali robiť:

Ak má niekto takéto príznaky, neváhajte a konzultujte to s lekárom a vyhľadajte okamžite zdravotnú pomoc.

 

Woman Holding Her Head

Zdroj: pexels.com

 

# 7  Problémy so spánkom

Podľa vedcov až 78% žien priznalo, že počas tehotenstva zažili nepokojný spánok. Príčinou je hladina hormónov, takže sa nemôžete čudovať, že tehotné ženy sú unavené. No je potrebné s tým niečo robiť pretože nedostatok spánku môže spôsobiť zlú náladu a nevoľnosti. Štúdia zistila, že ženy, ktoré spia menej ako 6 hodín za noc mali dlhšie trvajúce pôrody.

 

Čo by ste mali robiť:

  1. Naplánujte si kedy pôjdete spať
  2. Snažte sa cvičiť aspoň 30 minút denne
  3. Počas dňa pite dostatok tekutín
  4. Ak nemôžete spať, nepremáhajte sa a radšej si prečítajte knihu ale nebuďte aktívna
  5. Prekonzultujte so svojim lekárom aká poloha počas spánku je pre Vás vhodná

 

Pregnant Woman Sitting on Bed and Reading Book

Zdroj: pexels.com

 

# 8  Nízka intenzita aktivity a prejedanie sa

Nadbytočný prírastok na váhe počas tehotenstva spôsobuje mnoho komplikácii pri pôrode, rast plodu či to, že táto váha Vám ostane aj po narodení dieťaťa. Navyše to môže predstavovať riziko obezity pre Vaše dieťa. Fyzická aktivita počas tehotenstva prináša fyzické a psychické benefity pre matku a jej dieťa.

 

Čo by ste mali robiť:

  1. Lekári odporúčajú cvičiť 30 minút počas väčšiny dní pre tehotné ženy, ktoré nemajú žiadne komplikácie
  2. Nezabudnite ani na chôdzu. Pomôže Vám ostať fit a mozog dostane počas prechádzky na čerstvom vzduchu viac kyslíka čo napomáha k mentálnemu zdraviu.

 

Woman Doing Yoga

Zdroj: pexels.com

 

# 9  Vysoký príjem kofeínu

Vo všeobecnosti neexistujú žiadne štúdie, ktoré zakazujú príjem kofeínu počas tehotenstva, pri množstvách 300mg/deň aj viac. Nespôsobuje to žiadne postihnutia no príjem kofeínu počas tehotenstva by mal byť limitovaný. Je potrebné pamätať na to, že kofeín putuje placentou až do krvného obehu dieťaťa.

 

Čo by ste mali robiť:

Je dobré dbať na svoju životosprávu a znížiť prísun kofeínu. To znamená, že 1 až 2 šálky kávy denne sú ešte v norme.

 

Flat Lay Photography of Mug and Coffee Bean

Zdroj: pexels.com

 

Poznáte aj iné rady ako zabrániť týmto situáciám? Aké sú Vaše skúsenosti počas tehotenstva?

 

foto: Polina Koshel