Takto odborníci hodnotia riziká 12 letných aktivít v čase pandémie. Je lepšie ísť do kostola alebo grilovať?

Po tom, ako mnohí ľudia boli nútení stráviť doma dlhú dobu, nastal čas, kedy chcú byť viac vonku a užívať si teplé letné počasie. Nový koronavírus je však stále hrozbou pre nás všetkých a bolo by neuveriteľne hlúpe nebrať do úvahy nové riziká týkajúce sa aktivít, ako je ísť na pláž, kempovať, stravovať sa v reštaurácii a podobne.

Našťastie, skupina odborníkov na infekčné choroby a odborníkov v oblasti verejného zdravia vyhodnotila riziká 12 populárnych letných aktivít, ktoré by sme mali zvážiť skôr, ako sa rozhodneme, že sú pre nás tie pravé.

Majte na pamäti, že vaše osobné riziko závisí od vášho veku, zdravotného stavu, bezpečnostných opatrení, ktoré podniknete pred tým, ako sa pustíte do týchto činnosti a výskytu vírusu v krajine.

chrípka, covid-19, covid19Pexels

Dr. William Miller, epidemiológ na Štátnej univerzite v Ohiu, zdôraznil, že keďže v súčasnosti neexistuje nič také, ako nulové riziko, je na každom jednotlivcovi, aby zvážil dostupné informácie a rozhodol, čo je bezpečné. „

Môžeme si predstaviť riziko prenosu jednoduchou frázou: čas, priestor, ľudia, miesto,“ povedal. Existuje však jedno pravidlo, podľa ktorého by ste sa mali dobre riadiť: „Čím viac času strávite a čím bližší je kontakt s infikovanými ľuďmi, tým vyššie je vaše riziko. Interakcia s viacerými ľuďmi zvyšuje riziko a vnútorné priestory sú rizikovejšie než tie vonkajšie.“

 

  1. Záhradná grilovačka s jednou ďalšou domácnosťou: nízke až stredné riziko

bravčové, bravčové mäso, bravčovinaPexels

Zhromažďovanie v priestrannej oblasti v exteriéry s ďalšou malou skupinou ľudí je na stupnici rizika relatívne nízke. Rozhodujúcim faktorom je však to, do akej miery vaši hostia dodržiavajú preventívne opatrenia.

„Ak máte stretnutie s jednou ďalšou rodinou, ktorá dodržiavala dobrovoľnú karanténu, išlo by o nízkorizikovú aktivitu,“ uviedol Dr. Judith Guzman-Cottrill, odborník na detskú infekčnú chorobu na Oregonskej zdravotníckej a vedeckej univerzite.

Okrem toho, dávajte si pozor na zdieľanie jedla, nápojov, riadu a na zníženie pravdepodobnosti, že vaši hostia budú musieť používať vašu kúpeľňu, ako tvrdí Dr. Abraar Karan, lekár a výskumný pracovník v oblasti verejného zdravia na Harvardskej lekárskej fakulte, „Len čo sa s ostatnými presuniete do domu, rizikový faktor stúpa.“

 

  1. Stravovanie v interiéri reštaurácie: stredné až vysoké riziko

kaviareň, menu, reštauráciaPexels

Interiérové stravovanie „stále patrí medzi rizikovejšie aktivity,“ varovala Dr. Emily Landonová, epidemiologička a špecialistka na infekčné choroby. Vysvetľuje, že problémom je „ak majú ľudia tendenciu zdržiavať sa v reštauráciách. Takže aj keď sú rozstupy v poriadku, problémom je dlhšie strávený čas v reštaurácii.

Okrem obmedzení a rozmiestnenia sedadiel, vyžadovanie od obsluhy a zákazníkov, aby nosili rúška, a zriadenie ľahko prístupných staníc na umývanie rúk by reštaurácie mali poskytovať možnosti na jedno rázové použitie koreničiek, takže sa nemusíte dotýkať spoločných.

Ak už musíte ísť do reštaurácie, hľadajte tie, ktoré majú možnosť vonkajšieho posedenia.

 

  1. Účasť na bohoslužbách v kostoloch: vysoké riziko

architektúra, bazilika, budovaPexels

 „Nachádzajú sa tam všetky faktory, ktoré sú schopné potenciálne nakaziť veľa ľudí v krátkom čase,“ hovorí Kimberly Powersová, epidemiologička na Univerzite v Severnej Karolíne v Chapel Hill. Niekoľko odborníkov uviedlo, že spev – či už z lavíc alebo zboru – je vysoko rizikový. Je vhodnejšie, aby ste sa vyhli spievaniu a nezabudli na nosenie rúška.

 

  1. Deň na pláži alebo v bazéne: nízke riziko

cestovať, chata na pláži, exteriéryPexels

Ak sa budú dodržiavať opatrenia a rozostupy, odborníci tvrdia, že by to mala byť bezpečná aktivita. Samotná voda nepredstavuje riziko, pretože „objem vody vírus rozriedi, čím sa stane veľmi nepravdepodobným zdrojom infekcie“. Dajte si však pozor na davy ľudí pri vstupoch a na toaletách.

Dodržujte nariadenú vzdialenosť ako na súši, tak aj vo vode. Ak máte na výber, zvoľte si deň na pláži namiesto bazéna, nakoľko vám poskytne viac miesta. Odporúča sa ísť skoro ráno alebo neskoro popoludní, keď tam nie je tak veľa ľudí.

 

  1. Vonkajšie oslavy s viac ako 10 hosťami: stredné až vysoké riziko

alkohol, chutný, HispánciPexels

Čerstvý vzduch znižuje riziko, ale keďže ľudia oslavujú a pijú, zdá sa, že spoločenská vzdialenosť nemusí byť dodržovaná. Pri týchto udalostiach sa môžu začať zhlukovať väčšie davy ľudí, ktorí budú viesť rozhovory tvárou v tvár. Navyše, stretávanie sa s ľuďmi z iných komunít je vysoko rizikové.

Ak títo ľudia musia cestovať autom, lietadlom, z iných miest, riziko prenosu vírusu sa výrazne zvyšuje.

 

  1. Používanie verejnej toalety: nízke až stredné riziko

cedule, dizajn, fotkaPexels

Väčšina toaliet bola navrhnutá tak, aby zabránili prenosu chorôb. Riziko však závisí od počtu potvrdených prípadov v danej oblasti a od čistoty toalety. Odporúča sa preto vyhýbať malým, frekventovaným a zle vetraným toaletám, ako sú „tie toalety na benzínových pumpách, kde je toaleta umiestnená vonku“.

 

  1. Chcete ísť kempovať: nízke riziko

denné svetlo, duny spiaceho medveďa, exteriéryPexels

 „Pokiaľ ide o letné aktivity, je to z hľadiska vírusov najmenej riskantné,“ uviedla Rebecca Katzová, riaditeľka Centra pre globálnu zdravotnú vedu a bezpečnosť v Medical Center Georgetown University.

Rating s nízkym rizikom však závisí od niekoľkých faktorov. Nízke riziko existuje v prípade, ak „kempujete v izolovanej lokalite so svojou rodinou“. Na druhej strane, ak ste v preplnenom kempe so spoločnou toaletou v tej istej oblasti, je pravdepodobnejšie, že sa vírusom nakazíte.

Spanie v stanoch spolu s ostatnými, nie z vašej domácnosti môže byť určite krokom k nakazeniu.

 

  1. Ísť na chatu s inou rodinou: nízke riziko

bazén, budova, cestovaťPexels

Ak obe rodiny boli v izolácii, prípadne obmedzovali kontakt s inými ľuďmi, odborníci sa domnievajú, že ide o relatívne bezpečnú aktivitu. „

Ak je jedna rodina veľmi aktívna alebo rodičia majú pracovné miesta s vyššou fluktuáciou ľudí, riziko sa zvyšuje,“ varoval Miller. Ide však o dobrý nápad, ak je chata, prípadne dom, „v lese, kde nebudete mať kontakt s inými ľuďmi“. Je však dôležité vopred sa porozprávať s druhou rodinou, aby sa stanovili preventívne opatrenia, ktoré každý podnikne dva týždne pred príchodom a keď ste tam.

  1. Pobyt v hoteli: nízke až stredné riziko

apartmán, biela stena, čistiťPexels

Pobyt v hoteli je relatívne nízkym rizikom, pokiaľ obmedzíte svoj čas v spoločných priestoroch, ako sú lobby, posilňovňa, reštaurácia a výťah.

Nezabudnite si utrieť diaľkové ovládače od televízora a ostatné bežné povrchy dezinfekčnými utierkami. Jedlo si môžete dať objednať priamo na izbu, aby ste nemuseli jesť v reštaurácii. Dajte si pozor na výťahy! Na stláčanie gombíkov použite kĺb vášho malíčka alebo prstenníka.

  1. Návšteva kaderníka: stredné až vysoké riziko

kaderníctvo, kaderník, kozmetický salónPexels

Keďže strihanie vlasov zahŕňa „blízky kontakt a dýchanie, ktoré môže trvať aj niekoľko minút. Látkové rúška by v tomto prípade veľmi nepomohli. Ide o jednu z najrizikovejších aktivít na tomto zozname, pretože si nie je možné dodržať vzdialenosť 2 m od niekoho, kto vám práve strihá vlasy.

„Stačí mať jedného asymptomatického, ale infikovaného pracovníka a zrazu mnohým zákazníkom hrozí vysoké riziko nakazenia.

 

  1. Nakupovanie v obchodných centrách: riziko sa líši

architektonický dizajn, architektúra, budovaPexels

Závisí to od toho, aký typ obchodného domu to je, koľko času v ňom strávite a ako veľmi je preplnený. „Davy s vysokou hustotou vedú k značnému zvýšeniu rizika,“ uviedol Miller.

Hlavným zmierňujúcim faktorom je to, že ľudia sa dlho nezastavujú na jednom mieste. Odporúča sa však, aby ste tam išli, iba v prípade, že naozaj musíte. Ak ale neviete vydržať, mali by ste si pred odchodom skontrolovať na internete, či to, čo chcete, tam skutočne majú. Viete, čo si chcete vyzdvihnúť alebo vyskúšať. Noste rúško, vojdite dnu a pozrite sa na to. Rozhodnite sa a odíďte.“

  1. Cvičenie vonku: nízke riziko

akcia, atletika, behPexels

Cvičenie vonku je dobrý spôsob, ako vypustiť paru, pokiaľ nehráte skupinové športy. „Osobne by som sa vyhýbal kontaktným športom, kým riziká prenosu nebudú také vysoké,“ povedal Karan.

Čo sa týka behu, Powersová tvrdí:

„Ak nie ste na preplnenom chodníku, kde sa ľudia prechádzajú okolo seba, potom si myslím, že je to skvelá forma cvičenia.“ Tenis je dobrý tímový šport, ktorý by ste mohli zvážiť, pretože so sebou nesie oveľa nižšie riziko. Vďaka tomu, že stojíte na opačných stranách, dodržujete požadovaný rozostup.

Zdroj: scoop.upworthy.com/