Existujú 4 druhy hnevu a zúrivosti. Toto je návod, ako sa zbaviť každého z nich

Hnev sa môže neraz prejavovať vo forme podráždenia a nervozity, sebaľútosti a sebapoškodzovania, závisti a odporu alebo pomsty a násilia.

Náš hnev je nákazlivý, dokážeme vyplniť prázdnu miestnosť alebo ho skryť pod rúško úzkosti a stresu.

Tí, ktorí ukazujú hnev, sa uchyľujú k obvineniam, provokáciám alebo dokonca agresii. Snažia sa nad vami získať kontrolu, demonštrovať svoju silu a vyhýbať sa prejavovaniu emócií.

Existujú aspoň dva aspekty hnevu – jeho emocionálny prejav, bez ohľadu na to, či sme náchylní k podráždeniu; a spôsob, akým priamo alebo nepriamo pristupujeme k predmet nášho hnevu.

  1. Výbušný hnev

Takýto hnev môže byť verbálny ale aj fyzicky výbušný, vzhľadom na predmet tohto hnevu.

Existuje niekoľko spôsobov, ako sa ho zbaviť:

Okamžite odpovedzte hnevom, buchnite dvermi, zdvihnite hlas, skočte do reči, nesúhlaste s ním a buďte dominantný. Takáto reakcia povedie k tomu, že v ňom vzbudíte strach alebo bojovnosť. Týmto spôsobom si môžete udržať pocit kontroly nad vlastným životom.

  1. Pasívno-agresívny hnev

Sú ľudia, ktorí sa ľahko „naštartujú“, ale ich činy nezodpovedajú ich slovám – je ťažké vedieť, ako reagovať.

Existuje niekoľko spôsobov, ako sa toho zbaviť:

Situácia takmer zaručuje, že budete zmätení a naštvaní, a že zdroj vášho hnevu zostane nevyriešený. Ale ak ste na to pripravení, môžete situáciu kontrolovať.

  1. Vyhýbavý hnev

To platí pre tých, ktorí majú reflexnú tendenciu obrátiť svoj hnev dovnútra. Niekedy sa títo ľudia zdajú byť vyhýbavými a odmeranými, pretože v sebe potláčajú ťažké emócie.

Existuje niekoľko spôsobov, ako sa toho zbaviť:

Vyhnite sa konfrontácii, uvedomte si, že vaše vyhýbanie sa nie je opakom výbušnej reakcie; je to hnev obrátený dovnútra. Buďte pripravení na depresiu alebo aj horšie.

  1. Diplomatický hnev

Ideálny hnev možno považovať tiež ako diplomatický. Diplomatický hnev je priamy, ale pokojný a ostatní ho vnímajú ako kontrolovaný, asertívny, flexibilný a konštruktívny pri riešení rôznych konfliktov.

Existuje niekoľko spôsobov, ako sa ho zbaviť:

Otvorene priznajte, že ste nahnevaný, ale zostávate zdvorilí. Iní vás budú rešpektovať, aj keď nad sebou stratia kontrolu. Pokoj vám bude pomáhať v ťažkých časoch. Práve pokoj je to, na čo si spomeniete, keď hnev odíde.

Čo robíte, keď sa nahneváte? Aký je váš typ hnevu?

Bez ohľadu na váš typ hnevu, výskumníci zdôraznili chyby, ktorým by ste sa mali vyhnúť, keď ste nahnevaní – neduste to v sebe, uvoľňujete všetok hnev, hľadáte pomstu alebo máte prejavy k fyzickej agresii.

Grécky filozof Epiktetos na začiatku druhého storočia napísal:

„Utrpenie vzniká z pokusov ovládať to, čo je mimo kontroly, alebo preto, že zanedbávame to, čo je v našej moci“.

Môžete odpovedať s veľkým porozumením, odvahou a zručnosťou. Spomaliť svoju odpoveď, počúvajte, čo vám hovorí vaše vnútro, zbavte sa „horúcich“ a mrzutých myšlienok, snažte sa myslieť racionálne.

Keď je hnev častý, oslabujúci alebo vedie k trvalým poruchám v myslení, pocitoch, správaní alebo vzťahoch, zvážte pomoc psychológa.

zdroj: psychologytoday.com