Metódy, ktoré naučia dieťa zaspať aj bez vašej pomoci

Skúsení rodičia vedia, že nočný spánok dieťaťa je mimoriadne dôležitý. Nie každé dieťa si okamžite zvykne na pravidelný spánok a občas je pre neho náročné rozoznať, kedy má spať a kedy nie. Našťastie už existujú rôzne techniky a triky, ktoré vám pomôžu uložiť dieťa do postieľky.

Prečítajte si o metódach, ktoré pomôžu mladým rodičom uspať ich dieťa v noci.

Najprv nezabudnite, že najlepšie je začať dieťa učiť spať medzi 4. a 6. mesiacom. Čím sú deti staršie, tým ťažšie je narušiť ich spánkové vzorce.

Po druhé, ak necháte dieťa v noci samé, uistite sa, že je v teple a pohodlí. V jeho blízkosti by nemalo byť nič, čo by mu mohlo prekážať v spánku.

Pripravte sa tiež na to, že vášmu dieťaťu sa nemusí páčiť váš nápad. Ak plače, potom týmto spôsobom jednoducho ukazuje svoj postoj k tomu, čo sa deje. Dosiahnutie požadovaného výsledku bude trvať istý čas, nakoľko každé dieťa je iné.

 

AKO NAUČIŤ DIEŤA SPAŤ

Prvá metóda je zameraná na to, aby sa dieťa naučilo samo zaspávať. Takzvaná technika „Cry it out“ („Vyplač to“) znamená dať dieťa do postieľky a potom ho nechať samé. V ideálnom prípade by už malo byť dieťa ospalé. Aby ste to dosiahli, musíte sledovať jeho správanie počas celého dňa a sledovať signály, ktoré naznačujú, že prichádza čas na spánok. Napríklad, začne zívať alebo cmúľať palec na ruke.

Ak už je samé, rodičia by nemali vstupovať do jeho izby. A tu sa začína najdôležitejšia časť . Áno, dieťa pravdepodobne začne plakať. Ale ani otec, ani mama, by nemali ísť do detskej izby, aby ho upokojili. Musí to urobiť samé a zvykne si zaspať v postieľke bez rodičovského dohľadu.

baby sleeping on black surfaceUnsplash

Druhou metódou je ferberizácia. Ide o metódu Richarda Ferbera, renomovaného lekára, ktorý študuje spánok a poruchy spánku u detí už viac ako 30 rokov. Táto technika podobná tej predchádzajúcej. Lekár však umožňuje rodičom vstúpiť do miestnosti, aby upokojili plačúce dieťa. Rozdiel je iba v čase.

Ak počujete plač, počkajte 3 minúty a až potom choďte dieťa upokojiť. Časom by sa mala zvyšovať doba, počas ktorej nemôžu rodičia vstúpiť do škôlky. Okrem toho, je zakázané vziať dieťa na ruky, nakŕmiť ho a zapnúť svetlá v izbe. Taktiež by sa nemalo stať, že budete dieťa utešovať príliš dlho.

Tretia metóda sa nazýva The Chair Method. Ak si názov preložíte doslovne, dostanete výraz stoličková metóda. Čo to znamená? Dieťa uložte do postieľky a ihneď opustite miestnosť. Keď započujete plač, vráťte sa späť a posaďte sa na stoličku blízko postieľky dieťaťa. Nerobte nič iné. Správajte sa čo najnudnejšie, aby si dieťa nezačalo myslieť, že sa niečo bude diať.

Stoličku zakaždým posuňte o niečo ďalej od postele. Dieťa si začne zvykať, že vaša prítomnosť nemá vplyv na jeho neochotu spať. Skôr alebo neskôr sa zmieri s tým, že pod dohľadom zaspí a prestane plakať. A už nebudete musieť chodiť do detskej izby.

baby laying on white surfaceUnsplash

Štvrtou metódou je uloženie dieťaťa do postele a čakanie na jeho reakciu. Ak je dieťa v pokoji, opustite miestnosť.

Keď dieťa začne plakať, mali by ste počkať pár sekúnd a zistiť, či sa dieťa upokojuje. Potom choďte k dieťaťu a vezmite ho na ruky. Hneď ako sa upokojí, vložte ho späť do postieľky (nevadí, že nespí) a nechajte ho zaspať samé.

Piatou metódou je uspať dieťa akýmkoľvek spôsobom. Zároveň však zakaždým musíte skrátiť čas, ktorý strávite ukladaním do postele. Je to o zvyku, nič viac.

A posledná metóda je založená na potrebách dieťaťa. Inými slovami, dieťa nezaspí, kým to naozaj nebude chcieť. Preto musíte určiť čas, v ktorom dieťa skutočne zaspí.

Napríklad, dieťa zvyčajne ukladáte do postele o 20:00, no zaspí až o 21:00. Hodinu plače, hoci by sa tomu dalo vyhnúť. Začnite ukladať dieťa do postele o 21:00 a potom postupne meňte čas na taký, ktorý potrebujete. Dieťa si to bude môcť prestaviť bez toho, aby si to uvedomovalo.

grayscale photo of girl sleeping on white pillowUnsplash

Čo nerobiť

Po prvé, miestnosť, kde dieťa spí, by mala byť v noci úplne v tme. Iba tak sa dieťa dokáže upokojiť a začne sa v ňom produkovať melatonín, hormón regulujúci spánok. Po druhé, vždy sledujte stav dieťaťa. Ak uvidíte prvé príznaky ospalosti, je čas ísť spať.

Denný spánok dieťaťa je samozrejme dobrý. Musíte však uznať, že všetko by malo byť s mierou. Dbajte na to, aby množstvo spánku počas dňa nepresiahlo 3 hodiny. V opačnom prípade môže dôjsť k narušeniu celého spánkového režimu. Pamätajte tiež na to, že vaše dieťa potrebuje jasný denný režim. Keď vie, aké činnosti ho čakajú pred spaním, môže si oddýchnuť a pripraviť sa na spánok.

Ak máte vlastné efektívne metódy, ako zabezpečiť dieťaťu pravidelný spánok, podeľte sa o ne v komentároch!

 

Zdroj: takprosto.cc