Známy chirurg hovorí: „Lenivosť a chamtivosť – 2 hlavné príčiny chorôb.“

Ukrajinský vedec, ktorého poznal celý svet, akademik, skvelý odborník na operácie srdca, žil takmer 90 rokov a svojím príkladom dokázal, že staroba sa dá prekonať.

Autor vedeckých prác a zakladateľ techniky zlepšovania zdravia RON („Režim obmedzení a záťaže“) preukázal, že existuje spôsob, ako predĺžiť život so zachovaním jasnej mysle.

Nikolaj Amosov prikladal veľký význam systému výživy a fyzickej aktivity, bez ktorého, ako tvrdil, nemôže byť človek zdravý. Teóriu, ktorú akademik opísal vo svojich knihách, si overil aj na vlastnej koži.

Amosov bol zástancom týchto pravidiel:

  1. Zdravie je prirodzený stav človeka.

Lekári liečia choroby,  no zdravie sa musí získavať tréningom. Pretože zdravie je „rezervná sila“ orgánov a celej našej fyziológie.

Tieto sily sú potrebné na udržanie normálnej funkčnej výkonnosti pri strese (fyzickom a duševnom), ako aj na to, aby sme neochoreli a v prípade ochorenia nezomreli.

Sú potrebné napríklad na to, aby sa krvný tlak a pulz počas cvičenia alebo behu nezvyšovali viac ako 1,5-krát a dýchavičnosť sa rýchlo upokojila. Taktiež aby sme sa nebáli prievanu a rýchlo sa zbavili prechladnutia aj bez užitia voľne dostupných liekov. A všeobecne, aby sme dobre fungovali, spali, jedli a pili.

Takže: tieto schopnosti sa nedajú získať prostredníctvom užívania liekov! Je to len o tréningu, cvičení a záťaži.

  1. Ľudia najčastejšie trpia lenivosťou a chamtivosťou.

Každý cíti, čo je choroba: je to nepríjemná porucha rôznych funkcií, ktorá komplikuje nielen naše šťastie, ale aj život.

Príčiny sú známe: vonkajšie „nebezpečenstvá“ (infekcia, ekológia, spoločenské otrasy), ich vlastné neprimerané správanie a niekedy vrodené chyby.

Amosov argumentoval: ľudská povaha je trvanlivá. Aspoň u väčšiny ľudí.

„Za svoje choroby je zodpovedný sám človek. Najčastejšie trpí lenivosťou a chamtivosťou, niekedy aj ignoráciou a nedostatkom zdravého rozumu.“

Áno, drobné choroby sú nevyhnutné, ale závažné ochorenia sa najčastejšie vyskytujú z neprimeraného životného štýlu a vonkajších podmienok v podobe chudoby, stresu a podobne.

  1. Nespoliehajte sa na lekárov!

Neočakávaj od lekárov, že vás uzdravia. Môžu vám zachrániť životy, dokonca aj vyliečiť chorobu, ale potom sa už musíte spoľahnúť len na seba.

Amosov povedal:

„Nemôžem podceňovať silu medicíny, pretože som jej slúžil celý svoj život. Ale taktiež viem toho veľa o zdraví – teoreticky aj prakticky.“

Ak ste mladí a nevyskytujú sa u vás žiadne alarmujúce príznaky, nemali by ste utekať na pohotovosť pri najmenšom probléme. Ako povedal Amosov:

„Naši lekári nedôverujú prírode, zameriavajú sa na lieky a odpočinok. Dávajte si pozor, aby vás nezajali! Nájdu choroby a presvedčia vás aby ste odpočívali a dali sa liečiť.“

Telo má silnú obranu – imunitný systém, mechanizmy kompenzácie. Budú pracovať sami, stačí im dať trochu času.

  1. Sledujte svoju váhu!

Pravidlá výživy sú veľmi jednoduché: minimum tuku, 300 gramov ovocia a zeleniny denne a hmotnosť rovnajúca sa vzorcu „výška mínus 100 kg“.

To znamená napríklad, že s výškou 175 centimetrov je normálna hmotnosť približne 75 kilogramov. Tolerancia pár kilogramov nahor alebo nadol, no nie príliš veľká odchýlka!

  1. Cvičenie!

Fyzická aktivita je potrebná pre všetkých, najmä pre deti a staršie osoby. Keďže moderná doba ponúka zamestnania s minimálnou fyzickou námahou a preto v záujme dobrého zdravia by si mal každý človek vyhradiť na seba aspoň 1 hodinu denne.

Ale aj to je pre niekoho málo. Doprajte si 20 až 30-minútový, najlepšie s činkami po 2-5 kg. Okrem silového tréningu je tiež potrebné vyčleniť si úsek na pešiu chôdzu ( napr. na cestu do práce a späť) v dĺžke 1 km.

„Ako môže slabý človek nájsť optimálne riešenie v trojuholníku medzi chorobami, lekármi a cvičeniami? Moja rada: vyberte si to posledné – cvičenia a obmedzenia. Aspoň to skúste. Verte, že sa to vyplatí!“

Dúfame, že ste sa naučili niečo užitočné aj pre svoje vlastné zdravie!