TOTO JE 10 NAJVÄČŠÍCH Mýtov o zdraví, ktoré sme počuli

Mnohí z nás sa držia múdrosti, aby sa udržali v kondícii. Ale ktoré sú v skutočnosti pravdivé?

Je potrebné urobiť za deň minimálne 10 000 krokov? Mali by sme skutočne vypiť 8 pohárov vody denne? Jeden z odborníkov sa domnieva, že by sme nemali. Tamara Hew-Butler, vedecká pracovníčka tvrdí, že príliš veľa vody telu nemusí prospievať.

„Zdraví ľudia môžu skutočne zomrieť, keď vypijú príliš veľa vody. Môj výskum sa zameriava na nadmernú dehydratáciu a na to, ako nadmerné pitie vody ovplyvňuje telo.“ Hovorí, že množstvo, ktoré každý človek potrebuje, závisí od telesnej hmotnosti, teploty prostredia a úrovne fyzickej aktivity, takže rovnaký meter neplatí na všetkých.

10 000 krokov denne

Potrebné číslo môže byť iba 5 500. Číslo 10 000 krokov vzniklo na olympíjskych hrách v Tokiu v roku 1964, keď japonská firma začala predávať krokomer s názvom Manpo-kei. „Man“ znamená 10 000, „po“ znamená kroky a „kei“ znamená meter. Novinka bola na trhu veľmi úspešná. No tento počet krokov sa od vtedy nezmenil.

Nový výskum americkej Harvardskej lekárskej fakulty ale porovnal počet krokov, ktoré urobilo 16 000 žien v 70. rokoch, s pravdepodobnosťou úmrtia z akejkoľvek príčiny. O štyri roky neskôr zomrelo 504 osôb. Priemerný počet krokov za deň bol 5 500.

Priemerný počet porcií ovocia a zeleniny na deň je 5

Vedci na Imperial College v Londýne zistili, že aj keď konzumácia 5 dávok ovocia a zeleniny denne prospešná a môže znížiť riziko rakoviny, srdcových chorôb a mozgovej príhody, 10 porcií je pre naše telo oveľa lepšie.

Výskum, ktorý bol publikovaný v Medzinárodnom vestníku epidemiológie ukázal, že konzumácia 800 g, alebo 10 porcií ovocia a zeleniny denne, poskytuje telu tú najvyššiu ochranu proti spomínaným chorobám.

Vedúci vedec Dr. Dagfinn Aune uviedol, že ak by každý skonzumoval 10 porcií denne, dalo by sa každoročne zabrániť zhruba 7,8 miliónu predčasných úmrtí na celom svete.

Mali by ste spať 8 hodín denne

Spánok posilňuje váš imunitný systém, duševnú pohodu a môže znížiť riziko vážnych chorôb, ako je cukrovka 2. typu a srdcové choroby. Koľko spánku však potrebujete, aby vám nehrozili tieto choroby?

Počet hodín je individuálny, ale Národná nadácia pre spánok tvrdí, že zdraví dospelí potrebujú sedem až deväť hodín spánku. Bábätká, malé deti a dospievajúci potrebujú ešte viac a ľudia nad 65 rokov by mal spať sedem až osem hodín denne.

Tí, ktorí spia menej ako šesť hodín, majú o 30% vyššiu pravdepodobnosť vzniku demencie v starobe, tvrdia odborníci z Edinburghskej univerzity.

Ženy by mali prijať 2 000 kalórií denne a muži 2 500 kalórií

Public Health England odporúča ženám konzumovať približne 2 000 kalórií denne a mužom 2 500 kalórií. Raňajky by mali obsahovať 400 kalórií, obed a večera zas 600 kalórií. Rozdiel tvorí občerstvenie a nápoje medzi jedlami.

Svetová zdravotnícka organizácia má podobné pokyny, aj keď niektorí odborníci tvrdia, že počítanie kalórií môže byť škodlivé. Profesor Tim Spector z King’s College v Londýne tvrdí, že vzťah medzi kalóriami a našim telom je komplikovaný, pretože každé telo spaľuje kalórie inak.

Vypite 8 pohárov vody denne

Väčšina odborníkov súhlasí s tým, že ide o mýtus. Predpokladá sa, že tento údaj pochádza z odporúčaní z roku 1945, podľa ktorého väčšina dospelých potrebuje približne 2,5 litra vody denne. To predstavuje približne 1 mililiter na každú kalóriu potravy.

Pediater Aaron Carroll upozorňuje, že väčšina tejto vody pochádza aj z iných zdrojov, ako je ovocie, zelenina, čaj a káva. Vedkyňa Tamara Hew-Butler uviedla, že potrebné množstvo závisí od úrovne vašej fyzickej aktivity, telesnej hmotnosti a teploty prostredia, v ktorom sa nachádzate.

Nemali by ste konzumovať viac ako 6 g soli denne

Soľ je nevyhnutná pre zdravý nervový systém a pre udržanie pohybu svalov. Príliš veľa soli, ale zvyšuje riziko srdcového infarktu alebo mozgovej príhody. Zdraví dospelí by však nemali skonzumovať viac ako 6 g soli na deň.

Action On Salt tvrdí, že väčšina z nás konzumuje až 8,1 g soli denne. Ak by sme túto hodnotu znížili o 25%, znížime tak možnosť mozgovej príhody o 22%, infarktu o 16%.

„Zdravé“ BMI je medzi 18,5 a 24,9

Index telesnej hmotnosti (BMI) sa používa na kategorizáciu zdravia. Vysoký alebo nízky BMI index môže byť indikátorom nesprávnej stravy, nízkej úrovne aktivity alebo vysokého stresu.

BMI sa vypočíta ako podiel hmotnosti človeka a jeho výšky. Zdravý rozsah sa považuje medzi 18,5 až 24,9. Ľudia ako boxeri a hráči ragby majú viac svalovej hmoty a málo tuku, ale môžu mať BMI, ktoré ich klasifikujú ako obéznych, napriek tomu, že sú zdraví.

15 minút na slnku nám prospieva

Všetci poznáme riziká spálenia, ale podľa Svetovej zdravotníckej organizácie, 15 minút slnečného žiarenia 2-3 krát týždenne môže nášmu telu pomôcť pri produkcii vitamínu D.

Tento vitamín podporuje vstrebávanie vápnika, takže je nevyhnutný pre zdravie kostí a dobrú imunitu. Ak budete vonku dlhšie ako štvrť hodiny alebo v extrémnych horúčavách, nezabudnite si naniesť krém na opaľovanie.

Zdroj
Zdroj foto: www.pexels.com
0 replies on “TOTO JE 10 NAJVÄČŠÍCH Mýtov o zdraví, ktoré sme počuli”