sobota, 13 júna, 2026

Najnovšie dôkazy o tom, čo môže skutočne znižovať riziko ochorenia Covid-19

Nedostatok vitamínu D predstavuje rizikový faktor pre Covid-19 takmer od začiatku pandémie. Pretože doplnky vitamínu D sú lacné a široko dostupné a slnečné svetlo je zadarmo, bola by to skvelá správa, keby to bola pravda. Napriek mnohým sugestívnym dôkazom sa však potvrdenie hľadalo len ťažko.

Nová štúdia ponúka pravdepodobne najlepší dôkaz o tom, že ľudia s nedostatkom vitamínu D sa infikujú s väčšou pravdepodobnosťou, hoci to stále nie je také presvedčivé, ako by si vedci priali.

Pandémia zasiahla Afroameričanov neprimerane tvrdo, a to tak z hľadiska infekcií Covid-19, ako aj úmrtí. To isté platí aj pre občanov Ázie vo Veľkej Británii.

Chudoba a zamestnanie, ktoré sa nedá zvládnuť z domu, sú takmer určite faktorom. Niektoré teórie o tom, ako SARS-CoV-2 funguje v tele, dodávajú výskumu dôveryhodnosť.

Profesor David Meltzer z Chicagskej univerzity získal za účelom otestovania hypotézy záznamy o pacientoch, ktorí boli testovaní na hladinu Covid-19 a u ktorých bola počas predchádzajúceho roku zmeraná hladina vitamínu D na University of Chicago Medicine. Štúdia JAMA Open Network Meltzer uvádza, že 21,6%  tých, ktorí mali nedostatok tohto vitamínu, malo pozitívny test na Covid.

Z toho 12,2% patrilo medzi tých, ktorých hladina vitamínu D bola v zdravom rozmedzí. Aj pri veľkosti vzorky iba 489 pacientov bol rozdiel dostatočne veľký na to, aby bol štatisticky významný.

Pretože sa testy uskutočňovali v rôznom čase, hladiny vitamínov účastníkov sa mohli v čase testovania zmeniť. Je tiež možné, že nedostatok vitamínu D je zástupcom základných problémov, ktoré spôsobujú zvýšenú zraniteľnosť, takže štúdia nemôže sama potvrdiť odkaz.

Na druhej strane šance na získanie definitívneho výsledku môžu byť nízke.

Prebiehajú testy na doplnenie vitamínu D u ľudí, ktorí už majú Covid-19, ale zatiaľ musia hlásiť nálezy.

Už pred Meltzerovou prácou mnohí odborníci na zdravie odporúčali užívať vitamín D na ochranu proti Covid, buď prostredníctvom doplnkov, alebo trávením viac času na slnku.

Recenzia v magazíne The Lancet citovala Rose Anne Terry z Trinity College v Dubline, ktorá uviedla, „nemáme dôkazy z kontrolovaných pokusov, ale ako dlho chcete čakať v súvislosti s takouto krízou ? Vieme, že vitamín D je dôležitý pre funkciu pohybového aparátu, takže by ho ľudia mali aj tak užívať“.

Odborníci napriek tomu varujú, že ani optimálne hladiny vitamínov nenahrádzajú nosenie masiek alebo dostatočnú fyzickú vzdialenosť.

Zdroj: www.iflscience.com

Zdroj foto: www.iflscience.com

Zaujal Vás článok, ktorý ste práve čítali? Budeme radi, ak ho podporíte lajkom, zdieľaním alebo komentárom. Ďakujeme 🙂

Najnovšie

Tisíce Slovákov robia pred dôchodkom rovnakú CHYBU. Môže vás stáť stovky eur

Predstava pokojného odchodu do dôchodku sa môže rýchlo rozplynúť....

TOTO Richard Sulík o svojom synovi zrejme nečakal! Barami mu pustil kontroverzné videá Filipa

Čitateľov tentoraz nezaujímala ekonomika ani politické stratégie. Najsilnejšiu reakciu...

Štát zaplatí vodičom 25 000 eur za to, že prestanú šoférovať. Malta spustila netradičný program

Článok som postavil na paradoxe: štát ponúka mladým ľuďom...

„ZOMREL MI V NÁRUČÍ.“ Posledné chvíle Antonína Pašeka opísal otec: Toto sa číta len ťažko

Ešte pred niekoľkými týždňami sa o Antonínovi Pašekovi hovorilo...

Prečítaj si aj

Tisíce Slovákov robia pred dôchodkom rovnakú CHYBU. Môže vás stáť stovky eur

Predstava pokojného odchodu do dôchodku sa môže rýchlo rozplynúť....

TOTO Richard Sulík o svojom synovi zrejme nečakal! Barami mu pustil kontroverzné videá Filipa

Čitateľov tentoraz nezaujímala ekonomika ani politické stratégie. Najsilnejšiu reakciu...

Štát zaplatí vodičom 25 000 eur za to, že prestanú šoférovať. Malta spustila netradičný program

Článok som postavil na paradoxe: štát ponúka mladým ľuďom...

„ZOMREL MI V NÁRUČÍ.“ Posledné chvíle Antonína Pašeka opísal otec: Toto sa číta len ťažko

Ešte pred niekoľkými týždňami sa o Antonínovi Pašekovi hovorilo...

Tisíce Slovákov robia pred dôchodkom rovnakú CHYBU. Môže vás stáť stovky eur

Predstava pokojného odchodu do dôchodku sa môže rýchlo rozplynúť. Niektorí ľudia totiž tesne pred penziou zistia, že štát neeviduje všetky roky ich práce. Iným...

TOTO Richard Sulík o svojom synovi zrejme nečakal! Barami mu pustil kontroverzné videá Filipa

Čitateľov tentoraz nezaujímala ekonomika ani politické stratégie. Najsilnejšiu reakciu v rozhovore bývalého predsedu SaS Richarda Sulíka s influencerom Oskarom Baramim vyvolala úplne iná téma...

Štát zaplatí vodičom 25 000 eur za to, že prestanú šoférovať. Malta spustila netradičný program

Článok som postavil na paradoxe: štát ponúka mladým ľuďom desaťtisíce eur za to, aby na päť rokov prestali šoférovať. Ťažisko textu nie je v...
Verified by MonsterInsights