sobota, 13 júna, 2026

Alkohol súvisí s viac ako 4% nových prípadov rakoviny

Nový výskum v časopise The Lancet Oncology odhaduje, že s konzumáciou alkoholu bolo v roku 2020 spojených celkovo 741 300 novodiagnostikovaných prípadov rakoviny. Toto číslo predstavuje 4,1% všetkých diagnóz rakoviny na celom svete, čo vedie k výzvam na ďalšie vzdelávanie v oblasti karcinogénnych účinkov pitia alkoholu.

Predpokladá sa, že pravidelné pitie prispieva k rozvoju určitých typov rakoviny, pričom rakovina pečene, prsníkov, hrubého čreva a úst má všetky preukázané príčinné súvislosti s konzumáciou alkoholu.

Je to do značnej miery spôsobené účinkami acetaldehydu, karcinogénneho metabolitu etanolu, ktorý môže poškodiť DNA a ďalšie bunkové zložky.

Pitie môže tiež narušiť reguláciu hormónov, ako sú estrogény a androgény, zatiaľ čo etanol môže pôsobiť ako rozpúšťadlo pre ďalšie karcinogénne chemikálie, ako sú napríklad tie, ktoré sa nachádzajú v cigaretách.

Na výpočet vplyvu užívania alkoholu na vývoj rakoviny autori štúdie získali údaje týkajúce sa výroby, predaja a konzumácie alkoholu vo všetkých krajinách sveta v roku 2010.

Podľa výskumníkov, rakoviny diagnostikované v roku 2020 budú pravdepodobne spojené so štatistikami pitia spred desiatich rokov.

Na základe týchto údajov vedci stanovili odhad príjmu alkoholu na osobu v každej krajine, ktoré následne porovnali s globálnymi prípadmi rakoviny v roku 2020.

Týmto spôsobom mohli dospieť k záveru, že nadmerné pitie alkoholu, ktoré zahŕňa konzumáciu väčšieho množstva alkoholu než 6 alkoholických nápojov denne, súviselo s 346 400 diagnózami rakoviny v roku 2020. Tento údaj predstavuje 47% všetkých prípadov rakoviny spojených s alkoholom v minulom roku.

Rizikové pitie, ktoré zahŕňa konzumáciu medzi 2 -6  nápojmi denne, prispelo k ďalším 39% všetkých týchto prípadov, zatiaľ čo mierne pitie, definované ako akékoľvek množstvo až do dvoch nápojov denne, predstavovalo 14% diagnóz rakoviny spojených s alkoholom.

„Naliehavo potrebujeme zvýšiť povedomie politikov a širokej verejnosti o súvislosti medzi konzumáciou alkoholu a rizikom rakoviny,“ uviedla vo vyhlásení autorka štúdie Harriet Rumgay.

„Stratégie verejného zdravia, ako napríklad znížená dostupnosť alkoholu, označovanie alkoholových výrobkov zdravotným varovaním a zákazy uvádzania na trh, by mohli znížiť mieru rakoviny spôsobenej alkoholom.“

Vedci, ktorí rozdelili údaje, poznamenali, že užívanie alkoholu prispelo v roku 2020 k 189 700 rakovinám pažeráka, ako aj k 154 700 rakovinám pečene a 98 300 rakovinám prsníka.

Krajinou s najvyšším podielom diagnóz spojených s požívaním alkoholu bolo Mongolsko, kde 10% všetkých nových prípadov v roku 2020 môže súvisieť s pitím alkoholu. Na opačnom konci tabuľky sa v Kuvajte, kde je pitie alkoholu neobvyklé, nezistili prakticky žiadne prípady rakoviny súvisiace s alkoholom.

Autori štúdie vypočítali, že zhruba 3% nových prípadov rakoviny v USA v minulom roku súviseli s konzumáciou alkoholu, zatiaľ čo vo Veľkej Británii sa toto číslo blížilo k 4%.

Podľa výskumníkov by sa tieto štatistické údaje mali považovať za „konzervatívne odhady“ a skutočné bremeno rakoviny súvisiace s konzumáciou alkoholu môže byť ešte vyššie. Pretože pri zostavovaní svojich údajov nebrali do úvahy fajčenie, pripúšťajú, že niektoré z týchto prípadov mohli byť spôsobené skôr tabakom ako alkoholom.

Zdroj
Zdroj foto: www.unsplash.com

Zaujal Vás článok, ktorý ste práve čítali? Budeme radi, ak ho podporíte lajkom, zdieľaním alebo komentárom. Ďakujeme 🙂

Najnovšie

Tisíce Slovákov robia pred dôchodkom rovnakú CHYBU. Môže vás stáť stovky eur

Predstava pokojného odchodu do dôchodku sa môže rýchlo rozplynúť....

TOTO Richard Sulík o svojom synovi zrejme nečakal! Barami mu pustil kontroverzné videá Filipa

Čitateľov tentoraz nezaujímala ekonomika ani politické stratégie. Najsilnejšiu reakciu...

Štát zaplatí vodičom 25 000 eur za to, že prestanú šoférovať. Malta spustila netradičný program

Článok som postavil na paradoxe: štát ponúka mladým ľuďom...

„ZOMREL MI V NÁRUČÍ.“ Posledné chvíle Antonína Pašeka opísal otec: Toto sa číta len ťažko

Ešte pred niekoľkými týždňami sa o Antonínovi Pašekovi hovorilo...

Prečítaj si aj

Tisíce Slovákov robia pred dôchodkom rovnakú CHYBU. Môže vás stáť stovky eur

Predstava pokojného odchodu do dôchodku sa môže rýchlo rozplynúť....

TOTO Richard Sulík o svojom synovi zrejme nečakal! Barami mu pustil kontroverzné videá Filipa

Čitateľov tentoraz nezaujímala ekonomika ani politické stratégie. Najsilnejšiu reakciu...

Štát zaplatí vodičom 25 000 eur za to, že prestanú šoférovať. Malta spustila netradičný program

Článok som postavil na paradoxe: štát ponúka mladým ľuďom...

„ZOMREL MI V NÁRUČÍ.“ Posledné chvíle Antonína Pašeka opísal otec: Toto sa číta len ťažko

Ešte pred niekoľkými týždňami sa o Antonínovi Pašekovi hovorilo...

Tisíce Slovákov robia pred dôchodkom rovnakú CHYBU. Môže vás stáť stovky eur

Predstava pokojného odchodu do dôchodku sa môže rýchlo rozplynúť. Niektorí ľudia totiž tesne pred penziou zistia, že štát neeviduje všetky roky ich práce. Iným...

TOTO Richard Sulík o svojom synovi zrejme nečakal! Barami mu pustil kontroverzné videá Filipa

Čitateľov tentoraz nezaujímala ekonomika ani politické stratégie. Najsilnejšiu reakciu v rozhovore bývalého predsedu SaS Richarda Sulíka s influencerom Oskarom Baramim vyvolala úplne iná téma...

Štát zaplatí vodičom 25 000 eur za to, že prestanú šoférovať. Malta spustila netradičný program

Článok som postavil na paradoxe: štát ponúka mladým ľuďom desaťtisíce eur za to, aby na päť rokov prestali šoférovať. Ťažisko textu nie je v...
Verified by MonsterInsights