„Ak budete jesť cestoviny 3-krát týždenne, schudnete,“ tvrdia vedci.

Ako sa kanadským vedcom podarilo vyvrátiť mýtus o cestovinách.

  • Mnoho ľudí verí, že ak chcete schudnúť, nemali by ste jesť príliš veľa cestovín – spolu s inými rafinovanými sacharidmi.
  • Cestoviny majú nízky glykemický index, čo znamená, že spôsobujú nižšie zvýšenie hladiny cukru v krvi než väčšina rafinovaných uhľohydrátov.
  • Kanadskí vedci v nemocnici sv. Michala pozorovali účinky konzumácie cestovín 3-krát týždenne namiesto iných uhľohydrátov, ako súčasť diéty s nízkym glykemickým indexom.
  • Merali účinky na telesnú hmotnosť a BMI v 30 náhodných kontrolovaných štúdiách, do ktorých bolo zapojených takmer 2 500 účastníkov.
  • Štúdia ukázala, že cestoviny neprispievajú k zvyšovaniu telesnej hmotnosti a že účastníci skutočne schudli malé množstvo telesnej hmotnosti.

Nízkotučné diéty, ako sú diéty Whole30 či Keto, sú veľmi populárne a mnohí ľudia si myslia, že ak chcete schudnúť, nemali by ste jesť príliš veľa cestovín.

Nová štúdia však naznačuje, že predpoklad, že konzumácia cestovín spôsobí priberanie na váhe, môže byť do istej miery neopodstatnená.

Štúdia, ktorú nedávno uverejnili kanadskí vedci, skúmala dôkazy z 30 náhodných štúdií, do ktorých bolo zapojených 2488 účastníkov, ktorí jedli cestoviny približne 3-krát týždenne namiesto iných uhľohydrátov a ktorí tiež dodržiavali diétu s nízkym glykemickým indexom. Autori štúdie zdôraznili, že sledovanie tohto typu stravovania bolo dôležitou súčasťou štúdie.

Diéta s nízkym GI je založená na koncepte glykemického indexu, ktorý zaraďuje potraviny podľa rýchlosti, s akou ich telo rozkladá na tvorbu glukózy.

Cestoviny majú nízky glykemický index, čo znamená, že spôsobuje nižšie zvýšenie hladiny cukru v krvi ako väčšina ostatných rafinovaných uhľohydrátov, ako je ryža a biely chlieb.

Ľudia, ktorí sa zúčastnili štúdie, jedli v priemere 3,3 porcií cestovín za týždeň. Každá porcia zodpovedala približne polovici hrnčeka uvarených cestovín.

Vedci zistili, že účastníci tohto experimentu počas 12 týždňov skutočne schudli v priemere asi 0,5 kg.

„Štúdia ukázala, že cestoviny neprispievajú k zvyšovaniu telesnej hmotnosti ani k zvýšeniu telesného tuku,“ uviedol hlavný autor Dr. John Sivenpiper, klinický pracovník v centre výživy a úpravy rizík.

„Analýza skutočne ukázala mierny úbytok na váhe. Teda, na rozdiel od obáv, cestoviny môžu byť súčasťou zdravej výživy, ako je strava s nízkym GI.“

V závere štúdie sa tiež uvádza: „Cestoviny v súvislosti so stravou s nízkym GI nemajú nepriaznivý vplyv na obezitu a dokonca znižujú telesnú hmotnosť a BMI v porovnaní so stravou s vysokým GI.“