Psychológ vymenoval 6 spôsobov, ako sabotujeme vlastné šťastie. Nikdy nie je neskoro zbaviť sa starých návykov!

Všetci ľudia chcú byť šťastní. Čítame knihy, pozeráme filmy,  chodíme na rôzne kurzy, workshopy či prednášky, aby sme sa to naučili. Prečo to teda nestačí?

Psychológ Nick Vinyall verí, že sa musíme najskôr zbaviť toho, čo nás robí nešťastnými. V skutočnosti existuje veľa vecí, ktoré robíme zle. A ak ich napravíme, okamžite pocítime zmeny v živote.

Čo sabotuje naše šťastie? Znie to možno nezaujímavo a obyčajne, no skutočnou príčinou sú naše zvyky. Mnohé z nich máme ešte od detstva. A rok čo rok škodia nielen nám, ale aj našim možnostiam uspieť.

Toto je 6 návykov, ktorých sa musíte zbaviť, aby ste našli vytúžené šťastie:

  1. Máte obavy z budúcnosti a toho, čo si o vás myslia ostatní

 

Úzkosť nám dáva ilúziu kontroly. Pomocou tohto zvyku sa naša myseľ snaží vyriešiť problém, ktorý buď nemožno vyriešiť, alebo v skutočnosti nie je problémom. Vytvára tiež dojem „aktivity“. Necítime sa zbytoční, pretože sa aspoň snažíme niečo urobiť.

Nenávidíme bezmocnosť. Ale priznajme si to. Niekedy sme bezmocní. Áno, niečo strašné sa môže stať vám alebo ľuďom, ktorí vám nie sú ľahostajní. Ale nie sme blázni. Nevieme povedať, čo sa bude diať v budúcnosti. Mať z toho obavy znamená poprieť realitu a požadovať, aby bola taká, akú chceme my.

Prináša vám vaša úzkosť úžitok? Asi ťažko. Priznajte si, že máte tento zvyk a pokúste sa ho zbaviť.

  1. Potláčate svoje pocity na verejnosti

 

Smútok na verejnosti je považovaný za neprijateľný zo sociálneho hľadiska, pokiaľ nejde o pohreb (vtedy si môžete trochu poplakať). Od detstva sme sa všetci učili ovládať a maskovať svoje emócie, pretože sme si mysleli, že je neslušné, aby sme ich ukazovali.  Najdivnejšie však je, že ich schovávame aj pred najbližšími ľuďmi.

Nebojte sa toho. Potrebujete podporu. Potrebujete niekoho, kto vidí, aké je to pre vás ťažké, a ponúkne vám svoje objatie. Táto osoba vás dokáže počúvať alebo len tak mlčať. Aj vďaka tomu sa budete cítiť oveľa lepšie.

 

  1. Nebránite si svoje záujmy a idete s prúdom

 

Väčšina ľudí nemá rado konflikty. Dôvodom je, že nevedia, že sa pri tom môžu veľa naučiť. Samozrejme, nikto nechce pôsobiť dojmom hrubého a agresívneho človeka. Preto v každej takejto situácii si nebránime náš názor a jednoducho mlčíme. Konfliktné momenty však nie sú len o kriku a nadávkach. Môžu byť aj pozitívne.

Sebavedomie znamená tiež schopnosť presadzovať vaše vlastné túžby, potreby a hodnoty. Vďaka nemu môžete posilniť svoju sebaúctu, naučiť sa hovoriť nie a vyžadovať rešpekt, ktorý si zaslúžite. Sebadôvera je zručnosť, ktorú sa môže naučiť každý jeden človek. Dôležité však je, aby ste s tým začali niečo robiť.

Photo by bruce mars from Pexels

  1. Hovoríte so sebou nepekne

 

Všetci máme svoj vnútorný hlas. Prostredníctvom neho konzultujeme, čo si máme obliecť alebo čo si kolega myslí o našom účese. Často sa však deje, že v našich hlavách sa odohrávajú nie veľmi príjemné rozhovory. Nadávame si, kritizujeme sa a podceňujeme.

Zamyslite sa nad tým: ak by ste hovorili s inými ľuďmi rovnako ako so sebou, pravdepodobne by ste nemali prácu alebo priateľov. Problém je v tom, že nás od detstva učili, aby sme boli na seba tvrdí. Prečo? Bola to motivácia a najlepší spôsob, ako sa prinútiť byť disciplinovaný a dosiahnuť svoj cieľ.

Iróniou je, že kvôli takejto sebakritike a „samopožieraniu“ nedosahujete nič aj napriek tomu, že ste talentovaní a šikovní. Okrem toho, takéto rozhovory spôsobia, že sa začnete cítiť strašne. Možno je čas zmeniť tento vzorec správania, čo poviete?

 

  1. Snažíte sa vyrovnať so stresom

Prežívate dlhodobý stres a je vám povedané, že sa s tým jednoducho musíte vysporiadať? Toto je najhoršie riešenie problému, pretože lieči iba príznaky a nie hlavný problém. Musíte odstrániť pôvodnú príčinu stresu, a nie svoje pocity (vaše reakcie naň).

Napríklad, ak ho neustále zažívate v práci, môžete skúsiť robiť dýchacie cvičenia. Vaša úroveň stresu sa na chvíľu mierne zníži. To však nezmení nič na skutočnosti, že si toho na seba nakladáte príliš veľa a neviete, ako povedať nie. Inými slovami, stres v práci je akýsi prorok. Snaží sa vám povedať, že spôsob, akým pracujete, je zlý.

Psychológ Nick Vinyall neznevažuje ani účinky meditácie. Žiada však, aby sme nezasahovali do reakcie na stres. Najdôležitejšie je pochopiť, prečo vznikol, a vyriešiť hlavný problém.

Photo by bruce mars from Pexels

  1. Bezpodmienečne veríte svojim myšlienkam

 

Čo je také zvláštne na vašich myšlienkach? Prečo sa toľko venujete tomu, čo vám napadne? Napríklad si myslíte, že vás kolega považuje za lenivého človeka. A čo? Pridávajú vaše myšlienky tomuto tvrdeniu väčší význam? A kto presne vie, čo si o vás ostatní myslia? Nepýtali ste sa na to priamo.

Zamyslite sa nad tým, koľkokrát ste trpeli kvôli týmto zvykom. Sami ste sa „trýznili“ a trpeli kvôli domýšľavosti. Pamätajte: vaše myšlienky nie sú zvláštne. Rozvíjajte v sebe skepticizmus. Áno, budú sa objavovať vo vašej hlave. Nevšímajte si ich. Koniec koncov, ak to urobíte, vyprovokujete myseľ, aby ste vo svojej hlave vytvárali omnoho škodlivejšie myšlienky.

Lepšie urobíte, ak sa zbavíte tohto zvyku a budete môcť začať žiť šťastnejší život.

Súhlasíte s tým, že vám tieto návyky neprinášajú žiaden prospech?

Photo by bruce mars from Pexels