streda, 12 augusta, 2026

Vedci vyzývajú, aby ste uprednostnili pitie zeleného čaju, namiesto čierneho

Čínski vedci zistili, že u milovníkov čajov je menšie riziko vzniku aterosklerózy, mozgovej príhody či srdcového zlyhania. Navyše, žijú dlhšie ako tí, ktorí čaj pijú len zriedka alebo vôbec. Zistené informácie však platia najmä pre mužov a pre milovníkov zeleného čaju.

Skupina vedcov z univerzity v Pekingu vedená Dongfengom Gu sa pokúsila zistiť, ako čaj ovplyvňuje zdravie ľudí. Vedci odobrali vzorku 100 902 Číňanov vo veku od 16 do 74 rokov, ktorí predtým netrpeli srdcovými chorobami alebo rakovinou, a 7 rokov monitorovali ich zdravie.

Konzumentov čaju ohodnocovali pomocou dotazníkov, pričom sa bral do úvahy iba čínsky čaj bez ohľadu na typ prípravy a sily výluhu.

Teafloor

 

Účastníci štúdie boli rozdelení do dvoch skupín: tí, ktorí pijú čaj zriedka alebo nikdy (do troch šálok týždenne) a milovníci čaju (tri alebo viac šálok týždenne).

Druhú skupinu tvorilo 31,6%, zvyčajne mužskí fajčiari, ktorí pili alkohol. Medzi nimi bola takmer polovica konzumentov zeleného čaju, 8% pilo čierny čaj a 43% ochutené čaje.

Pri hodnotení rizika rozvoja kardiovaskulárnych chorôb vedci brali do úvahy pohlavie, vek, región bydliska, miesto života (mesto alebo obec), úroveň vzdelania, rodinnú anamnézu chorôb, fajčenie, konzumáciu alkoholu, fyzickú aktivitu, druh potravy, index telesnej hmotnosti a stav srdcovo-cievneho systém.

Vzhľadom na všetky tieto faktory, ľudia, ktorí pili čaj pravidelne, mali o 20% nižšie riziko vzniku aterosklerózy, cievnej mozgovej príhody a srdcových chorôb, ako tí, ktorí čaj zriedkavo alebo nikdy nepili.

Bean Town Tea & Spices

 

Milovníci čaju mali o 15% nižšie riziko úmrtia a ich kardiovaskulárne choroby sa vyvinuli neskôr: napríklad ateroskleróza o 1,41 roka neskôr. Z tohto dôvodu sa priemerná dĺžka života vo veku 50 rokov zvýšila o 1,26 roka.

Ukázalo sa tiež, že riziko úmrtia a chorôb sa znižuje iba u tých, ktorí pijú veľa čaju nepretržite – najmenej 8 rokov. Pre tých, ktorí začali alebo prestali piť počas obdobia pozorovania, sa nezistili žiadne významné korelácie.

Autori práce napokon poznamenali, že účinok sa pozoruje hlavne u zeleného čaju.

Môže sa však stať, že medzi účastníkmi štúdie bolo len veľmi málo milovníkov čierneho čaju: existuje pravdepodobnosť, že výsledok by bol trochu odlišný, keby bola vzorka väčšia.

Napriek tomu, Gu pripúšťa, že zelený čaj má priaznivejší účinok na zdravie vďaka svojim andioxidačným vlastnostiam. Čierny čaj je úplne fermentovaný, takže polyfenoly v jeho zložení sú oxidované na pigmenty.

Máte radi zelený čaj?

zdroj: edition.cnn.com

Zaujal Vás článok, ktorý ste práve čítali? Budeme radi, ak ho podporíte lajkom, zdieľaním alebo komentárom. Ďakujeme 🙂

Najnovšie

V lete môže ísť o život: Toyota vyvíja technológiu, ktorá odhalí dieťa aj psa v rozpálenom aute

Podľa údajov americkej Národnej rady pre bezpečnosť zomrie v...

Kramár PREKVAPIL slovami o Slovensku: „My tu nemáme kde hrať!“ Česi sú podľa neho úplne inde

V Česku má prácu aj publikum, domov meniť nechce Maroš...

Minimálna mzda ide opäť HORE: Pozrite, kto si od roku 2027 polepší

Slovákov s najnižšími zárobkami čaká ďalšie zvýšenie výplat. Minimálna...

Prečítaj si aj

V lete môže ísť o život: Toyota vyvíja technológiu, ktorá odhalí dieťa aj psa v rozpálenom aute

Podľa údajov americkej Národnej rady pre bezpečnosť zomrie v...

Kramár PREKVAPIL slovami o Slovensku: „My tu nemáme kde hrať!“ Česi sú podľa neho úplne inde

V Česku má prácu aj publikum, domov meniť nechce Maroš...

Minimálna mzda ide opäť HORE: Pozrite, kto si od roku 2027 polepší

Slovákov s najnižšími zárobkami čaká ďalšie zvýšenie výplat. Minimálna...

Tehotné ženy v Číne majú zvláštne pravidlá: TOTO by Slovenky poriadne PREKVAPILO

Čínske zvyky počas tehotenstva môžu Európanky poriadne prekvapiť Materstvo je...

V lete môže ísť o život: Toyota vyvíja technológiu, ktorá odhalí dieťa aj psa v rozpálenom aute

Podľa údajov americkej Národnej rady pre bezpečnosť zomrie v Spojených štátoch každý rok v priemere najmenej 38 detí, ktoré zostanú zamknuté v autách zaparkovaných...

Ste chorí? Prvých 14 dní vám zaplatí ŠÉF, nie štát. TOTO môže prekvapiť tisíce Slovákov

Nie je to len o poctivosti. Je to aj o peniazoch Klesol počet falošných PN-iek naozaj vďaka prísnejším kontrolám? Alebo si to ľudia len prepočítali?...

Kramár PREKVAPIL slovami o Slovensku: „My tu nemáme kde hrať!“ Česi sú podľa neho úplne inde

V Česku má prácu aj publikum, domov meniť nechce Maroš Kramár patrí medzi slovenských hercov, ktorí si vybudovali silné meno aj v Česku. Práve skúsenosti...
Verified by MonsterInsights