štvrtok, 11 júna, 2026

Vedci potvrdili, že TENTO LIEK znižuje riziko ochorenia COVID-19 – dostanete ho aj u nás

Nedostatok vitamínu D bol vedcami zaradený ako rizikový faktor pre COVID-19 takmer od začiatku pandémie. Vďaka tomu, že doplnky výživy s vitamínom D sú lacné a široko dostupné, bolo by skvelé, keby to bola naozaj pravda.

Napriek mnohým vedeckým dôkazom sa tento fakt doposiaľ nepodarilo presadiť v odbornej verejnosti. Nová štúdia však poskytla zatiaľ najlepší dôkaz, že ľudia s nedostatkom vitamínu D sú náchylnejší na COVID-19.

 Vyššie riziko sa však vyskytuje aj u ostatných ľudí a to kvôli nedostatku vitamínu D.

Na otestovanie hypotézy profesor David Meltzer z Chicagskej univerzity využil zdravotné záznamy o pacientoch, ktorí boli pozitívne testovaní na COVID-19 a nechali si zmerať aj hladinu vitamínu D v predchádzajúcom roku na University of Chicago Medicine.

Vo výskume JAMA Open Network Meltzer sa potvrdilo, že až 21,6 % nakazených tvorili tí, ktorí mali nedostatok vitamínu D. Pozitívne testovaní boli aj takí, ktorí mali hladinu vitamínu D v zdravom rozmedzí, no takýchto ľudí bolo len 12,2 %. Aj pri menšej veľkosti vzorky, iba 489 pacientov, bol rozdiel dostatočne veľký na to, aby bol štatisticky významný.

Keďže boli testy vykonávané v rôznych časových obdobiach, ich hladina vitamínu D sa mohla zmeniť v závislosti od fázy vyčíňania vírusu v tele. Je teda dosť možné, že nedostatok vitamínu D je základným faktorom spôsobujúcim zvýšené riziko voči COVID-19.

Na druhej strane, šance získať podložené informácie v tomto výskume sú naozaj nízke. Je veľmi ťažké spustiť randomizovanú kontrolovanú štúdiu – zlatý štandard pre lekárske testovanie.

Takáto štúdia by znamenala neliečiť niektorých ľudí s nedostatkom vitamínu D, čo by spôsobilo širokú škálu negatívnych dopadov.

Mnohí odborníci a lekári tvrdili už pred uverejnením Meltzerovej štúdie, aby si ľudia naordinovali vitamín D ako formu prevencie pred nakazením. Recenzia v denníku The Lancet citovala Rose Anne Terry z Trinity College Dublin, ktorá tvrdí:

„Nemáme k dispozícii randomizované dôkazy z kontrolovaných štúdií, ale ako dlho chceme čakať? Vieme, že vitamín D je dôležitý pre mnohé funkcie organizmu, takže ľudia by ho mali užívať aj tak.“. Odborníci však varujú, že ani optimálna hladina vitamínu D nenahrádza ochranné opatrenia ako nosenie rúšok a dezinfekciu.

Zdroj: iflscience.com

Zaujal Vás článok, ktorý ste práve čítali? Budeme radi, ak ho podporíte lajkom, zdieľaním alebo komentárom. Ďakujeme 🙂

Najnovšie

Tisíce Slovákov robia pred dôchodkom rovnakú CHYBU. Môže vás stáť stovky eur

Predstava pokojného odchodu do dôchodku sa môže rýchlo rozplynúť....

TOTO Richard Sulík o svojom synovi zrejme nečakal! Barami mu pustil kontroverzné videá Filipa

Čitateľov tentoraz nezaujímala ekonomika ani politické stratégie. Najsilnejšiu reakciu...

Štát zaplatí vodičom 25 000 eur za to, že prestanú šoférovať. Malta spustila netradičný program

Článok som postavil na paradoxe: štát ponúka mladým ľuďom...

„ZOMREL MI V NÁRUČÍ.“ Posledné chvíle Antonína Pašeka opísal otec: Toto sa číta len ťažko

Ešte pred niekoľkými týždňami sa o Antonínovi Pašekovi hovorilo...

Prečítaj si aj

Tisíce Slovákov robia pred dôchodkom rovnakú CHYBU. Môže vás stáť stovky eur

Predstava pokojného odchodu do dôchodku sa môže rýchlo rozplynúť....

TOTO Richard Sulík o svojom synovi zrejme nečakal! Barami mu pustil kontroverzné videá Filipa

Čitateľov tentoraz nezaujímala ekonomika ani politické stratégie. Najsilnejšiu reakciu...

Štát zaplatí vodičom 25 000 eur za to, že prestanú šoférovať. Malta spustila netradičný program

Článok som postavil na paradoxe: štát ponúka mladým ľuďom...

„ZOMREL MI V NÁRUČÍ.“ Posledné chvíle Antonína Pašeka opísal otec: Toto sa číta len ťažko

Ešte pred niekoľkými týždňami sa o Antonínovi Pašekovi hovorilo...

Tisíce Slovákov robia pred dôchodkom rovnakú CHYBU. Môže vás stáť stovky eur

Predstava pokojného odchodu do dôchodku sa môže rýchlo rozplynúť. Niektorí ľudia totiž tesne pred penziou zistia, že štát neeviduje všetky roky ich práce. Iným...

TOTO Richard Sulík o svojom synovi zrejme nečakal! Barami mu pustil kontroverzné videá Filipa

Čitateľov tentoraz nezaujímala ekonomika ani politické stratégie. Najsilnejšiu reakciu v rozhovore bývalého predsedu SaS Richarda Sulíka s influencerom Oskarom Baramim vyvolala úplne iná téma...

Štát zaplatí vodičom 25 000 eur za to, že prestanú šoférovať. Malta spustila netradičný program

Článok som postavil na paradoxe: štát ponúka mladým ľuďom desaťtisíce eur za to, aby na päť rokov prestali šoférovať. Ťažisko textu nie je v...
Verified by MonsterInsights