Ako dávkovať a ako biotín funguje?

Vitamíny sa podieľajú na mnohých životne dôležitých procesoch a zohrávajú mimoriadne dôležitú úlohu pri udržiavaní zdravia organizmu. Jedným z takýchto vitamínov, ktorý je pre človeka obzvlášť dôležitý, je biotín, ktorý je známy aj ako vitamín B7 alebo vitamín H.

 Je to chemická zlúčenina rozpustná vo vode, takže jej prebytok sa vylučuje močom. Telo tento vitamín neukladá. Biotín vykazuje pomerne vysokú odolnosť voči nízkym a vysokým teplotám.

Vitamín B7 sa nachádza v potravinách živočíšneho aj rastlinného pôvodu. Okrem iného ho obsahuje mäso, mlieko, vajcia, ryby, ako je losos a sardinky, pečeň a mrkva, hrach, fazuľa, šošovica, orechy a semená.

Biotín – vlastnosti, ktoré môžu ovplyvniť naše zdravie

Hladiny cukru

Je potrebné poznamenať, že je nevyhnutný v metabolickom procese. Podieľa sa na syntéze a metabolizme bielkovín, sacharidov a tukov. Okrem toho sa podieľa na glukoneogenéze, tvorbe glukózy. Štúdie na zvieratách s cukrovkou 2. typu naznačujú, že suplementácia biotínom môže mať pozitívny vplyv na reguláciu glukózy v krvi.

Vlasy, pokožka a nechty

Najznámejšou vlastnosťou biotínu je jeho účinok na pokožku, vlasy a nechty. Štúdie naznačili, že užívanie vitamínu B7 má priaznivý vplyv na rast a kvalitu vlasov. Štúdia z roku 2015, ktorej sa zúčastnili ženy s vypadávaním a rednutím vlasov, ukázala, že podávanie morského proteínu (MPS) s obsahom biotínu počas troch mesiacov viedlo k výraznému rastu vlasov a zníženiu ich vypadávania.

Štúdia naznačuje, že tento vitamín môže významne podporiť liečbu ochorení nechtov. Bolo preukázané, že suplementácia biotínom zlepšuje hrúbku, pevnosť a tvrdosť nechtov.

Predpokladá sa, že biotín má vplyv aj na mazové žľazy. Znižuje ich produkciu, čím znižuje množstvo vylučovaného mazu. Okrem toho biotín podporuje stav pokožky a vlasov tým, že dodáva telu molekuly síry, ktoré tiež ovplyvňujú ich stav.

Odkiaľ pochádzajú nedostatky?

Väčšina biotínu je dodávaná potravou, ale určité množstvo vitamínu B7 môže byť produkované bakteriálnou flórou. Musíme si však uvedomiť, že ľudia, ktorí jedia veľa vajec, sú napriek tomu vystavení riziku nedostatku tohto vitamínu. Vajcia obsahujú bielkovinu avidín, ktorá viaže biotín, takže sa nemôže vstrebať. Antibiotická liečba môže mať podobné účinky, preto je vhodné zvážiť doplnenie vitamínov skupiny B po liečbe.

Vitamíny skupiny B je vhodné užívať s jedlom; v prípade biotínu sa zvyčajne používajú dávky do 5000 µg.

Zdroj obrázkov: Prostock-studio / Shutterstock.com

Zaujal vás článok, ktorý ste práve čítali? Budeme radi, ak ho podporíte lajkom, zdieľaním alebo komentárom. Je to najlepší spôsov, ako zadarmo podporiť portál mysmezeny.sk, aby sme mohli aj naďalej pre vás pripravovať skvelé články. Ďakujeme 🙂

0 replies on “Ako dávkovať a ako biotín funguje?”