Čo je cirkadiánny rytmus a ako ho podporiť, aby ste spali ako v bavlnke

Stretli ste sa už s pojmom cirkadiánny rytmus, ale neviete, čo to presne znamená? Prinášame vám nielen informácie o tom, čo sa pod týmto pojmom skrýva, ale aj tipy a triky na to, ako ho podporiť a tým podporiť najmä svoj zdravý a ničím nerušený spánok.

Čo znamená cirkadiánny rytmus

Cirkadiánny rytmus je vlastne iné pomenovanie pre vnútorné hodiny človeka. Dĺžka cirkadiánneho rytmu sa skrýva už v jeho názve. Cirka znamená približne a diem je výraz pre deň, preto možno hovoriť o 24-hodinovom rytme, ktorý má v sebe každý z nás. Aby však boli tieto vnútorné hodiny nastavené správne, je dôležité zladiť ich s hodinami astronomickými. Vďaka tomu bude čas, kedy ísť spať a kedy vstávať, odpovedať vašim potrebám a dennej dobe.

Čo ak si svoj rytmus narušíte?

Niekedy sa môže stať, že si svoje vnútorné hodiny rozhodíte a nastane peklo. Bežne sa to stáva napríklad u ľudí, ktorí pracujú v prevádzke na zmeny. U ľudí, čo majú svoj cirkadiánny rytmus narušený, totiž často dochádza k nespavosti a ďalším poruchám spánku. Niet preto divu, že sa u nich následkom toho môžu vyskytovať taktiež výkyvy nálad, depresie a podráždenosť. Preto je nutné zakročiť a snažiť sa podporiť spánok. Ako na to?

Zamerajte sa na svoj spánok a pomôžte mu

Pre zdravý a kvalitný spánok je nutné pár hodín pred spaním podporiť tvorbu melatonínu a vytvoriť si večerný rituál pred spánkom a držať sa ho. Všetky prístroje, čo vydávajú modré svetlo, bez milosti dve hodiny pred spaním odložte.

Zdroj obrázka: Pixel-Shot / Shutterstock.com

Zdravý spánok podporí kvalitný matrac

Podporiť zdravý spánok vám pomôže aj voľba správneho matraca. Vďaka kvalitnému matracu vás totiž nebude od príjemného zaspávania rušiť žiadne nepohodlie. Existuje hneď niekoľko tipov matracov, z ktorých si vyberte ten pravý podľa svojich preferencií.

Ponuka obchodov s matracmi ponúka:

Pri výbere sa nezabudnite zamerať na voľbu správnej veľkosti matraca, výšku matraca a nepodceňujte ani voľbu správnej tuhosti matraca.

Zdroj obrázka: Nastyaofly / Shutterstock.com

Vytvorte si v spálni ideálne podmienky na spanie

K navodeniu príjemnej atmosféry pred spaním vám môžu dopomôcť vonné sviečky s vôňou levandule a tiež levanduľové vône v spreji, ktoré aplikujete do priestoru spálne tesne pred spaním. Potrebujete sa pred spánkom uvoľniť? Vyskúšajte meditáciu a ďalšie metódy, vďaka ktorým docielite úplnú relaxáciu.

Vedeli ste, že…

Viete, ako spoznáte, že trpíte nedostatkom spánku? Ak zaspíte do piatich minút. Priemerná doba zaspávania sa totiž pohybuje v rozmedzí od 10 do 15 minút. Pokiaľ pravidelne zaspávate kratšiu alebo, naopak, dlhšiu dobu, spoznáte to podľa toho, že sa u vás vyskytujú ťažkosti spojené so spánkom. Existuje celý rad zaujímavostí o spánku a pravdepodobne o väčšine z nich nemáte ani tušenie.

Zdroj obrázka: popcorner / Shutterstock.com

V čom si líhate do postele? Tipy, v čom spať

Na dĺžku vášho zaspávania môže mať vplyv aj to, v čom chodíte do postele. Patríte do tímu ľudí, ktorí vyznávajú nosenie pyžama? Pokiaľ je vyrobené z priedušného materiálu a má voľný a pohodlný strih, je to úplne v poriadku. To samé platí o spaní v spodnej bielizni. Pokiaľ vás nikde neškrtí a nezarezáva sa, nie je čo riešiť. Avšak v prípade, že vás pyžamo škrtí, ramienka od nočnej košele sa vám zarezávajú do ramien a než stihnete zaspať, ste celí spotení, zvážte výmenu vášho spacieho odevu.

Zamyslite sa nad tým, či váš cirkadiánny rytmus funguje správne. Prebúdzate sa každé ráno vyspatí alebo, naopak, unavení a nevrlí? Stanovte si jasne daný čas, kedy budete chodiť do postele a podporte ho rituálom pred spánkom. Pred spaním sa vyhýbajte modrému svetlu, kofeínu, väčšej fyzickej aktivite, ale taktiež fajčeniu a pitiu alkoholu.

Zdroj obrázka: Roman Samborskyi / Shutterstock.com

Zaujal vás článok, ktorý ste práve čítali? Budeme radi, ak ho podporíte lajkom, zdieľaním alebo komentárom. Je to najlepší spôsov, ako zadarmo podporiť portál mysmezeny.sk, aby sme mohli aj naďalej pre vás pripravovať skvelé články. Ďakujeme 🙂

0 replies on “Čo je cirkadiánny rytmus a ako ho podporiť, aby ste spali ako v bavlnke”