TIETO vitamíny Vám pomôžu posilniť imunitný systém pred koronou! Čo by ste o nich mali vedieť?

Dopĺňanie vitamínov počas chrípkového obdobia no rovnako aj počas pandémie koronavírusu je viac ako odporúčaným. Prednedávnom informoval o priaznivých účinkoch vitamínu D a minister Milan Krajniak. O dôležitosti a potrebnosti vitamínu C a D v týchto časoch hlása aj americký doktor Anthony Fauci. V rozhovore s herečkou Jennifer Garner prezradil či je vhodnejšie vitamíny dopĺňať jedlom či výživovými doplnkami. V tomto článku sa navyše dozviete aké priaznivé účinky na imunitný systém majú tieto 2 vitamíny.

 

Jedlo či tabletky?

“Ak trpíte nedostatkom vitamínu D má to dopad na náchylnosť voči infekciám. Nenamietal by som odporučiť, a že to robím aj ja sám, užívanie výživových doplnkov s vitamínom D.

Ďalší vitamín, ktorý ľudia užívajú je vitamín C pretože je dobrý antioxidant, takže ak ľudia užívajú tak gram vitamínu C malo by to byť v poriadku,” prezradil v rozhovore s herečkou Jennifer Garner, doktor Fauci. Herečka sa ho opýtala aj na to či špenát alebo baza vedia náš organizmus udržať zdravý a či to pomôže aj nášmu imunitnému systému. Na počudovanie mnohých bola jeho odpoveď nie.

 

 

Čo by ste mali vedieť o vitamíne D?

Vitamín D alebo kalciferol je vitamín rozpustný v tukoch, ktorý sa nachádza v mastných rybách, bravčovej pečeni, syre či vaječných žĺtkach. V tele sa tento vitamín produkuje ak je naša pokožka vystavená UV lúčom zo slnka čo spustí takzvanú syntézu vitamínu D. Tento vitamín nám napomáha posilňovať kosti, znížiť mieru zápalu či zlepšiť funkciu imunitného systému.

Vitamín D zohráva významnú rolu aj pri infekciách dýchacieho systému ako potvrdzujú 2 štúdie. Výsledky štúdii potvrdzujú, že ľudia, ktorí užívali vitamín D denne alebo týždenne mali menšiu pravdepodobnosť ochorenia dýchacieho systému v porovnaní s ľuďmi, ktorí tento vitamín nedopĺňali. Podľa druhej štúdie tak najefektívnejší ochranný účinok proti infekciám dýchacieho systému mali tí, ktorí si dopĺňali hladinu vitamínu D denne. 

 

Ilustračné foto

Zdroj: pixabay.com

 

Čo by ste mali vedieť o vitamíne C?

Vitamín C alebo kyselina askorbová je vitamín rozpustný vo vode, ktorý sa nachádza v pomarančoch, jahodách, brokolici či paradajkách. Tento antioxidant hrá významnú rolu pre funkciu imunitného systému. Rovnako ako pri “Déčku” aj vitamín C a jeho účinky sa stal stredobodom rôznych štúdii.

Jedna z nich potvrdila, že u ľudí s nádchou, ktorí užívali výživové doplnky s obsahom vitamínu C, sa znížila miera infekcie o 8% u dospelých a o 14% u detí. V ľudskej reči to znamená, že dĺžka liečby a prejavy príznakov sa tak skrátili o jeden deň. Vitamín C Vám dokáže výrazne pomôcť aj v prípade, že zvyknete dosť často cvičiť. V inej štúdii sa nazbierali dáta od 642 maratónskych bežcov, lyžiarov či vojakov, ktorí užívali vitamín C. Zistilo sa tak, že užívanie 250 miligramov až 1 gramu vitamínu denne znížilo riziko ochorenia nádchou až o 50%.

 

Vo všeobecnosti by tak bolo vhodné aby si ľudia posilňovali svoj imunitný systém odporúčanými množstvom vitamínu C a D. Pre priemerného dospelého človeka je odporúčaná denná dávka vitamínu D 15 mikrogramov. Čo sa týka vitamínu C mali by sme ho denne užívať aspoň v dávke 100 miligramov. Denné odporúčané dávky, ktoré sú uvedené aj v príbalových letákoch pri výživových doplnkoch sa nesmú prekračovať. Inak Vám hrozia zdravotné problémy, keďže sa vraví, že aj dobrého veľa škodí

zdroj: health.com